Nem saját autónál:
Bagatell dolognak tűnhet, de az első és legfontosabb lépés, hogy amennyiben nem a saját tulajdonú gépjárművünket honosítjuk, írásban kössük meg az adásvételi szerződést a gépjárműre és szerepeljen rajta minden szükséges adat. A szerződésből mindenképpen maradjon legalább egy saját példányunk. Azért tartjuk fontosnak kiemelni ezt, mert – főleg ha harmadik közvetítő személy is szerepel az ügyletben – hajlamosak vagyunk elfeledkezni erről az „úgyis rendben lesz egy kis cetlivel és szóban amúgy is megbeszéltük” mondással.
Vám- és származás ellenőrzés
A szerződés nemcsak a tulajdonjog átszállás igazolása miatt fontos, a honosítási eljárásban is be kell mutatni. Emellett elengedhetetlen irat a gépjármű külföldi forgalmi engedélyének eredeti példánya, ha pedig törzskönyv is van hozzá az adott ország joga szerint, akkor az a dokumentum is. Amennyiben Európai Unión kívüli gépjárműről van szó, úgy vám- és származás ellenőrzést kell lefolytatni. Cikkünk írásakor nincsen külön szabály a Brexittel kilépő Anglia esetére sem. Ún. harmadik országnál kivételt képezhet pl. a hazatelepülés esete, amikor tulajdonosváltozás nincsen, csak az országban regisztrált gépjármű kerül honosításra. A vámeljárás pár nap alatt lezajlik, a származás ellenőrzés viszont több hetet is igénybe vesz. A honosítás folyamata az EU-n kívüli ország esetében nem is kezdhető meg, amíg nem fejeződött be mindkét eljárás.
A vámeljárás az adófizetési kötelezettség miatt megkerülhetetlen, a származás ellenőrzés azonban a mi érdekünket is szolgálja: a gépjármű előélete legyen tisztázott! Több, pl. olasz vagy román bűnbanda bukott már le, akik szisztematikusan utaztatják és adják el a különböző – általában lopott – autókat, csak éppen semelyik papír sem tiszta. Ezt a kockázatot csökkenti ez a fajta átvilágítás.
Műszaki megfelelés
Következő lépésként a gépjármű közlekedésbiztonsági és környezeti követelményei kerülnek vizsgálat alá. Műszaki vizsgálattal döntik el a megfelelőséget, az EU-s normák elvárásainak teljesülését. Ha EU-s külföldi hatóság kiállított korábban érvényes műszaki vizsga igazolást, a folyamat gyorsabb és egyszerűbb, enélkül ún. egyedi forgalomba helyezési eljárást folytatnak le. Mindkét eljárás a Közlekedési Hatóság hatáskörébe tartozik, az adott település kirendeltségéhez kell fordulnunk.
Utolsó előtti lépés
A honosítás folyamatának következő lépése az eredetiségvizsgálat, ennek feltétele a Hatóság által kiállított Műszaki Adatlap. A vizsga ugyanaz mint a belföldi használt autó piacon szükséges eredetvizsga, a jármű „tisztaságát” igazolja. Ezt követi a regisztrációs adó megfizetése. A pontos összeg függ a gépjármű korától, környezeti besorolásától, térfogatától, de a motor típusától is. A jelenlegi szabályozás értelmében elektromos autók mentesek a regisztrációs adó megfizetése alól, az illetékes hatóság igazolását azonban ebben az esetben is be kell szerezni.
Mielőtt elmegyünk az okmányirodába, kötnünk kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást valamelyik biztosítónál. Rendszám ugyan még nincsen, alvázszám alapján azonban meg lehet – és meg is kell – kötni a biztosítást, magyar rendszámot és forgalmi engedélyt ugyanis csak érvényes biztosításért cserébe fog kiállítani a hatóság.
Forgalomba helyezés
Irány az okmányiroda (kormányablak), ahol az új, magyar rendszámot tudjuk megigényelni. Függetlenül attól, hogy külföldi tulajdonostól vásárolt autóról van szó, vagy hazatelepülünk és az autó is jön velünk, az ügylet vagyonszerzésnek minősül, ezután pedig illetéket kell fizeti. Az új rendszám kiállítása külön költséggel jár, a megfizetést követően a forgalmi engedélyt és a rendszámot ki is adják, néhány héttel később pedig a törzskönyvet is kézbesítik a megadott címre.
A honosítást megelőzően azt is érdemes végig gondolni, mennyire sürgős a folyamat? Maga az eljárás a sok lépés miatt nem a leggyorsabb és sok ügyintézéssel jár. Legyünk figyelemmel a plusz költségekre, amelyek EU-n kívüli behozatal esetén a vámeljárással, a műszaki megfelelőség igazolása során felmerülő plusz eljárásokkal nőnek. A jó hír az, hogy a legtöbb folyamatlépés költségei előre kalkulálhatóak, és jogszabályban rögzített tételekről van szó (kivéve pl. a regisztrációs adónál). Mindegy, hogy az országon belül melyik településen intézzük az ügyet, az eljárási költségek egységesen szabottak.
Végezetül pedig ne felejtsük el, hogy a kormányhivatali ügyintézés előtt már valamennyi eljárásnak és iratnak meg kell lennie, maga a forgalomba helyezési folyamat csak az utolsó lépés. A kormányhivatal intézi ugyan, de győződjünk meg arról, hogy a külföldi országban a gépjármű kivonásra került a forgalomból. A külföldi rendszámot le kell adni az okmányirodában és ők keresik meg a külföldi közlekedési hatóságot, ha pedig a hazahozatal előtt már leadásra került a rendszám, nyilatkozatot fog kérni a magyar ügyintéző.