Lakástűz és kártérítés
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint összesen 7414 lakástűz keletkezett 2022-ben. Az idei év egyik első hírei között is egy lakástűz szerepelt: egy eltévedt tűzijáték ...
A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2024. május 8. ( 199 napja)
Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
A nyár közeledtével sokan már tervezgetjük a nyaralásunkat, és többen biztos repülőre is szállnak majd. Olyanok is vannak, akik már tavasszal lefoglalják a repülőjegyeket a nyári utazásra. Sajnos bármikor előfordulhat, hogy a járatot törlik, vagy esetleg jelentős késés miatt a reptéren ragadunk. Mi ilyenkor a teendő? Mikor kaphatunk kártalanítást, és mikor térítik vissza a jegyünket? Mikor kapunk ételt és szállást?
Nagyon nem mindegy, hogy járattörlésről, vagy járat késésről beszélünk. Járattörlésről beszélhetünk akkor, ha a légitársaság a foglaláson szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem átteszi az utast egy másik menetrend szerinti járatra. Akkor is járattörlésről beszélünk, ha a repülő felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre.
Hasonló eset, ha a járat nem arra a repülőtérre érkezik, amelyik a jegyen úticélként szerepel. Ebben az esetben persze előfordulhat, hogy a légitársaság észbe kap, és gyorsan átrepít minket az eredeti célunkhoz, ilyenkor ez késésnek fog minősülni.
Persze előfordulhat, hogy egy várost két egymáshoz közeli reptér is kiszolgált, és ilyenkor bármelyik reptérre érkezünk, elértünk az úticélhoz.
A légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy az utas válasszon a következő lehetőségek közül:
A légitársaság visszatéríti a jegyárat és ilyenkor nem juttat el minket a célhoz, sőt, ha átszálláskor törölték a járatot, akkor visszavisz minket az eredeti kiindulópontba.
Átfoglalással a következő járattal eljuttat bennünket a célhoz.
Általunk kiválasztott későbbi időpontban mehetünk, hasonló feltételekkel.
Rendkívül fontos tisztázni, hogy mi van akkor, ha a kiutazáskor a járatot törölték, és hazafelé más légitársasággal jönnénk. Ha a két járatot nem ugyanaz a légitársaság üzemelteti, a kiutazásra foglalt járat törlése esetén visszatérítés csak a törölt járatért jár. Tehát ilyenkor érdemes a második lehetőséget választani a felkínáltak közül, hogy eljussunk a célba, mert különben a visszaút árát senki sem fogja kifizetni.
A fentieken túlmenően, járattörlés vagy három órát meghaladó késés esetén kártalanítást is fizetni fog a légitársaság, mégpedig a távolságtól függően. 1500 km távolság alatt 250 Euró kártalanítás jár. Több mint 1500 km az Európai Unión belül, illetve minden más olyan járat esetében, melynek útvonala 1500 km és 3500 km között van 400 Eurót kapunk. 3500 km-nél távolabbi utazás esetén 600 Euró jár. Az uniós rendelet a kártalanítás szót használja, mert nem jogellenesen okozott nekünk kárt a légitársaság, ezért kártalanít bennünket, ez tehát hivatalosan nem kártérítés.
Mentesül a légitársaság a kártalanítási felelősség alól az alábbi esetekben:
Ha a légitársaság több mint 14 nappal korábban értesít bennünket a járattörlésről.
Akkor is mentesülnek, ha az utazás előtti 7–14 napon értesít minket, és mellette felajánlja, hogy átfoglalással elszállít minket az eredeti célunkhoz. De ennek feltételei vannak:
Az utasnak az eredeti időponthoz képest legfeljebb két órával kell hamarabb indulnia, és az eredeti menetrend szerinti érkezési időnél kevesebb mint négy órával később érkezik meg úti céljába.
Ugyanez a helyzet, ha a légitársaság kevesebb mint hét nappal a járat menetrend szerinti indulása előtt értesít minket, és más járatot ajánl, de ekkor szigorúbbak a feltételek. Ilyenkor legfeljebb egy órával előbb indulhat, és legfeljebb két órával később érkezhet meg.
Szintén nem jár kártalanítás, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor, melyeket ésszerű intézkedésekkel nem lehetett elhárítani. A légitársaságnak kell a rendkívüli körülmények fennállását okiratokkal bizonyítania. Ezen bizonyítékokat valamennyi utas megtekintheti, és a tagállami hatóságoknak is rendelkezésükre kell bocsátani.
Mentesül a légitársaság a kártalanítási kötelessége alól, ha a járattörlést rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta (pl. vihar). Ki kell hangsúlyozni, hogy a fenti mentesítő körülmények csak a kártalanítás alól mentesítik a légitársaságot, a többi kötelezettsége alól nem! (pl. visszatérítés, átfoglalás stb.)
Jelentős késének számít 1500 km alatti távokon legalább két óra, 1500 és 3000 km közötti távolságon legalább három óra, míg efölött legalább 4 órás késés.
Ilyen esetekben étkezési kupont kérhetünk, ha pedig ezt megtagadják (nem fogják) akkor később felléphetünk a légitársasággal szemben: három óránként 15 Euró étkezési költséget tudunk követelni a légitársaságtól. Ugyanis utasonként 15 Euró étkezési kupon kérhető három óránként, és ezt a légitársaság jó esetben magától fogja felajánlani. Ha erre nem kerül sor, tegyük el a számlákat, amiket a reptéren történő fogyasztáskor kapunk.
Járattörlés és jelentős késés esetén is köteles bennünket elszállásolni a légitársaság, ha ez indokolt. (Pl. nappal egy 4 órás késés miatt nem az, de ha az este 10 órás járat helyett egy hajnali járattal megyünk, akkor igencsak indokoltnak tűnik.)
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint összesen 7414 lakástűz keletkezett 2022-ben. Az idei év egyik első hírei között is egy lakástűz szerepelt: egy eltévedt tűzijáték ...
Sokszor, sok helyen tettünk említést arról, hogy egy idegenhibás közlekedési baleset következtében a károsult vajon milyen kártérítési igényeket és kivel szemben érvényesíthet. Mostani cikkünkben a...
Mostani cikkünkben a gyermekek által okozott károkkal foglalkozunk és azt járjuk körbe, hogy vajon kit terhelhet a felelősség ilyen esetben?
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.
Kérdésem vanKérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.