Ön itt áll:

A közúti járművezetők utánképzése

Közlekedés
Oktatás

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2024. március 26. ( 191 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Bár sokan szeretjük a különböző kuponos akciókat, vannak azonban az életben olyan pontok, amelyeket nem érdemes gyűjteni. Ilyen pont például a közúti közlekedési előéleti pontok, amelyekből ha 18 összegyűlik, akkor sor kerül a járművezetői engedély visszavonására. A jogosítványt pedig főszabály szerint csak akkor kapjuk vissza, hogyha az utánképzést sikeresen teljesítjük és a vezetési jogosultság egyéb feltételei is fennállnak.

Mikor kötelező az utánképzésen részt venni?

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény határozza meg azt, hogy mikor kötelező az utánképzésen történő részvétel. Eszerint utánképzésen kell részt vennie annak a járművezetőnek

  • akit a bíróság vagy a szabálysértési hatóság közlekedési szabálysértés miatt legalább 6 hónapra, illetve
  • akit a bíróság közlekedési bűncselekmény elkövetése miatt a járművezetéstől eltiltott, továbbá
  • akinek vezetői engedélyét a közúti közlekedési előéleti pontrendszer alapján az eljáró hatóság visszavonta.

Utánképzésre tehát az köteles, akinek a jogosítványát valamilyen bűncselekmény miatt vették el vagy akinek valamilyen szabálysértés miatt legalább 6 hónapra vették el azt. Ezen kívül szintén utánképzésre köteles az, akinek 18 előéleti pontja összegyűlik. Ezekben az esetekben a vezetői engedély csak abban az esetben adható vissza, ha az érintett személy igazolja, hogy az utánképzésen részt vett.

Fontos információ ugyanakkor, hogy az utánképzésen nem kell részt vennie a járművezetőnek, ha az eltiltás csak járműkategóriára vagy járműfajtára terjed ki, és az a vezetői engedély visszavonásával nem jár. Abban az esetben tehát, hogyha például a bíróság az illetőt csak B kategóriás közúti járművezetéstől eltiltásra ítéli, úgy nem lesz számára kötelező az utánképzésben történő részvétel.

Fontos továbbá az is, hogy bár az utánképzésen történő részvételhez való jelentkezéshez szükséges az eltiltást kimondó jogerős határozat, arra nincs szükség, hogy az eltiltás időtartama le is teljen. mivel maga az utánképzés is hosszabb időt vehet igénybe, így azt el lehet kezdeni, sőt el is lehet végezni az eltiltás időtartama alatt is.

Mikor lehet önkéntesen részt venni az utánképzésen?

Önkéntes utánképzésre akkor van lehetőség, hogyha az összegyűjtött közlekedési előéleti pontok száma eléri vagy meghaladja a 13 pontot, de nem éri el vagy haladja meg a 18 pontot. Ekkor ugyanis a járművezető az önkéntes továbbképzésen való részvétellel csökkenteni tudja az által összegyűjtött pontok számát. Főszabály szerint az önkéntes utánképzés sikeres elvégzésének napján a nyilvántartott pontok számát 13 pontig 9 ponttal, 14–17 pont között 6 ponttal lehet ezzel a módszerrel csökkenteni. Önkéntes utánképzésen azonban évente csak egyszer lehet részt venni.

A közúti közlekedési előéleti pontrendszerről, illetve az önkéntes utánképzés lehetőségéről szóló cikkünkben további fontos információkat találhatunk erről szóló cikkünkben.

Az utánképzés menete

Az utánképzésre jelentkezni elektronikusan, ügyfélkapun keresztül vagy személyesen a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. Vizsgaszervezési és Utánképzési Osztályain lehet. Ilyen osztály minden megyeszékhelyen és természetesen Budapesten is található.

Az utánképzés alapvetően két részből áll: feltárásból és a programon való részvételből.

A feltárás során dől el az, hogy az adott személynek pontosan melyik programon vagy programokon is kell részt vennie. A feltáráson a biztonságos közlekedéshez szükséges elméleti közlekedési ismeretek tesztre, gyakorlati vezetési próbára és az eseményhez kapcsolódóan a vezetési szokások, viselkedések megbeszélésére kerül sor. A feltárás díja jelenleg 42 000 forint.

A programokat hét, különböző kategóriába sorolják, attól függően, hogy mi a program célja, illetve kik annak célcsoportjai. Külön programjuk van tehát például a „súlyosan ittas vagy visszatérően ittas vezetőknek”, amihez képest más problémákra fókuszál az a program, amelynek keretein belül a közlekedési képzettség hiányosságainak megszüntetésére irányuló elméleti foglalkozás megtartására kerül sor. A programok eltérő időtartamúak, illetve az azokért fizetendő díj is eltérő mértékű. Az I. számú program így például jelenleg 57 000 forintba, míg a VII. számú 209 000 forintba kerül.

Önkéntes utánképzés keretében a járművezetőt a feltáró foglalkozáson való részvétel nélkül a III. programon történő részvételre sorolják be. Ennek díja jelenleg 132 000 forint.

Összefoglalás

Az utánképzésen való részvételről tehát sok minden elmondható, de az nem, hogy olcsó mulatság lenne. Éppen ezért érdemes a jogszabályokat és a KRESZ szabályait betartva, figyelmesen és körültekintően vezetnünk a mindennapokban. A jogosítvány elvétele nem csak a mindennapi közlekedésben okozhat számunkra kényelmetlenséget, hanem számolnunk kell az utánképzés miatt felmerülő plusz anyagi teherrel is.

Kapcsolódó jogi hírek

Közlekedés
Közlekedési balesetek
Jellegzetes téli balesetek és az ebből eredő kártérítési igény

Télen, a hideg jeges időnek köszönhetően, jellegzetes balesetek következnek be. Se szeri, se száma a jeges úton történő baleseteknek, legyen szó gyalogosról, vagy járművekről. Most ez ilyen típusú ...

Elolvasom
Közlekedés
Lejárt jogosítvány hosszabbítása

Meghatározott időközönként, mint a többi igazolványunkat is, a jogosítványt is szükséges hosszabbítani. Bár a veszélyhelyzet fennállása alatt érvényben voltak olyan rendelkezések, amelyek alapján a...

Elolvasom
Közlekedés
Kátyúból eredő gépjármű károk

Magyarországon nagyon gyakori káresetként jelentkeznek a közutak hibáiból eredő gépjárműkárok. Ezeknek a károknak a nagy részét a gépjármű tulajdonosa viseli és fel sem merül, hogy lehetne olyan sz...

Elolvasom
Közlekedés
Közlekedési balesetek
Jellegzetes téli balesetek és az ebből eredő kártérítési igény

Télen, a hideg jeges időnek köszönhetően, jellegzetes balesetek következnek be. Se szeri, se száma a jeges úton történő baleseteknek, legyen szó gyalogosról, vagy járművekről. Most ez ilyen típusú ...

Elolvasom
Közlekedés
Lejárt jogosítvány hosszabbítása

Meghatározott időközönként, mint a többi igazolványunkat is, a jogosítványt is szükséges hosszabbítani. Bár a veszélyhelyzet fennállása alatt érvényben voltak olyan rendelkezések, amelyek alapján a...

Elolvasom
Közlekedés
Kátyúból eredő gépjármű károk

Magyarországon nagyon gyakori káresetként jelentkeznek a közutak hibáiból eredő gépjárműkárok. Ezeknek a károknak a nagy részét a gépjármű tulajdonosa viseli és fel sem merül, hogy lehetne olyan sz...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.