Ön itt áll:

Változás a földtörvényben

Ingatlan
Adásvétel
Polgári törvénykönyv

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2024. február 29. ( 270 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

A földtörvény, vagyis kevésbé ismert nevén, a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény egy különleges törvény, és klasszikus polgári jogi szemmel nehéz megérteni a logikáját. A törvény ugyanis annak érdekében, hogy a mezőgazdasági földek elaprózódását, vagy túlzott koncentrációját, illetve akár azok „elkótyavetyélését” megakadályozza, polgári jogi szemmel nagyon furcsa rendelkezéseket tartalmaz. Korlátozza a földtulajdonosok rendelkezési és hasznosítási jogát is, vagyis korlátok közé szorítja, hogy mennyiért és főleg, hogy kinek adhatjuk haszonbérbe, vagy kinek adhatjuk el a földünket. Természetesen a jogalkotó a fenti célok elérése, és kiemelt érdekek védelme okán hozhat ilyen korlátozásokat, csak a Ptk-hoz szokott jogász szeme megakad az olyan korlátozásokon, mint pl. a helyi gazdabizottság jóváhagyásához kötött adásvétel.

Ebben a törvényben történt egy érdekes változás…

A legutóbb bevezetett szabályok szerint volt egy korlátozás, amely alapján a mezőgazdasági földek eladását csak a helyben szokásos áron, vagy attól legfeljebb 10%-al eltérve lehetett nyélbe ütni. Ez a szabály nagy port vert fel, mikor bekerült a törvénybe, de annál kisebb zaja volt annak, hogy kikerült a jogszabályból. Na de ne szaladjunk ennyire előre.

Mi a földtörvény logikája?

A törvény azzal vált ismertté, hogy a klasszikus polgári jog szerződésekhez képest (ahol a szerződési szabadság az elsődleges alapelv) jócskán tartalmazott korlátozásokat. Először is kiszélesítette az elővásárlásra jogosultak körét, így a szomszédos telkek tulajdonosai, és a környéken lakók gazdák is elővásárlásra jogosulttá váltak. Ezzel pedig akkorára tágult a kör, hogy ahhoz, hogy reálisan bárki élhessen az elővásárlási jogával, ki kell függeszteni a szerződéseket. Az elővásárlási jog lényege, hogy egy vételi ajánlat esetén az elővásárlásra jogosult a vevő helyére léphet, és azon az áron maga megveheti az ingatlant.

Egyébként ez a törvény vezette be azt is, hogy nem mindenki vehet akármekkora földet, csak aki bizonyos mezőgazdasági végzettségnek a birtokában van.

A másik nagy hírverés abból volt, hogy a helyi mezőgazdasági szakigazgatási szerv véleményezi a szerződést, mielőtt az adásvétel végbe menne, és gyakorlatilag meg is vétózhatja azt. Ennek célja az volt, hogy ne írjanak a felek „kamu árakat” a szerződésbe, vagyis ne akarják az elővásárlásra jogosultakat azzal kijátszani, hogy irreálisan magas áron szerződnek, de a valóságban nem abban állapodnak meg. A helyi gazdabizottságok időnként a rájuk szakadó ügyteher miatt nem bírták a tempót, és sokáig elhúzódott a jóváhagyás.

Aztán idővel beállt a rendszer, a döntéshozatal gyorsult, a mezőgazdasággal foglalkozók megszokták, hogy ilyen módon kell eladni a termőföldet, és hogy nem veheti meg akárki, na meg azt is, hogy figyelni kell az árra, mert a feltűnően olcsó, vagy feltűnően drága ügyleteknél a szakigazgatási szerv közbe szól. De az ár konkrétan nem volt megkötve.

Mi volt az új, sokat vitatott korlátozás?

A fenti korlátozások piaci logika szerint ugyan furcsák, de a termőföld védelme, mint magasabb cél érdekében indokolhatóak. Márpedig egy külön törvénynek nem kell a Ptk. logikáját követni, szóval a fenti célok érdekében, mint említettem, mindenki ráállt a földtörvény logikájára. Na de ekkor jött egy változás, ami már egészen mélyen, és szorosan beleavatkozott a felek szerződési szabadságába.

A földtörvény 24. § ha) pontja ugyanis kiegészült azzal, hogy a szerződésben kikötött vételárat a helyben szokásos vételárhoz kell igazítani. A helyi agrárkamara a helyben szokásos vételárat az előző évi adatok alapján közzé teszi, és attól legfeljebb 10%-ban lehet eltérni.

A szabály nagy port kavart fel, mert valóban jelentősen korlátozza a felek szabadságát, és a helyben szokásos ár bizony eltérhet egyik vagy másik földterület adottságaira tekintettel. Ráadásul nem mindegy, hogy adott földet mire akarnak, és mire lehet használni, milyen várható besorolásba kerül (pl. terveznek-e oda valamilyen beruházást a későbbiekben stb.) és az a felek közti árat az is befolyásolhatja, ki mekkora tételben vásárol, kinek mennyit ér eszmeileg stb. Ezért ez a szabályozás elég merevvé tette a jogszabályt.

Mi az új változás?

Ez a merev, a piaci árat teljesen bekorlátozó szabály eltűnt a törvényből. Bár erről nem cikkeznek annyit, de a fent idézett pont megváltozott, és a vételárat csak maximalizálták, mégpedig a föld 20 éves termelési képességének megfelelő hozamában, de ettől indokolt esetben el lehet térni. Ez azért már sokkal rugalmasabb és életszerűbb szabály, még akkor is, ha így is erősen korlátozza a piaci árak alakulását.

Kapcsolódó jogi hírek

Ingatlan
Ingatlan bérleti szerződés megszüntetésének esetei

Több vita is adódik az ingatlan bérleti jogviszonyokból eredően. Leginkább az elszámolással, a felek jogaival és kötelezettségeivel, valamint a bérleti szerződés megszüntetésének módjával összefügg...

Elolvasom
Ingatlan
Kártérítés
Lakástűz és kártérítés

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint összesen 7414 lakástűz keletkezett 2022-ben. Az idei év egyik első hírei között is egy lakástűz szerepelt: egy eltévedt tűzijáték ...

Elolvasom
Ingatlan
Ingatlan közös tulajdonának megszüntetésének módja

Gyakori eset, hogy valamilyen ingatlannak nem egy, kizárólagos tulajdonosa van, hanem több. Ezt nevezzük közös tulajdonnak. Az esetek egy részében a közös tulajdon jogvitákat szül és ilyenkor merül...

Elolvasom
Ingatlan
Ingatlan bérleti szerződés megszüntetésének esetei

Több vita is adódik az ingatlan bérleti jogviszonyokból eredően. Leginkább az elszámolással, a felek jogaival és kötelezettségeivel, valamint a bérleti szerződés megszüntetésének módjával összefügg...

Elolvasom
Ingatlan
Kártérítés
Lakástűz és kártérítés

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint összesen 7414 lakástűz keletkezett 2022-ben. Az idei év egyik első hírei között is egy lakástűz szerepelt: egy eltévedt tűzijáték ...

Elolvasom
Ingatlan
Ingatlan közös tulajdonának megszüntetésének módja

Gyakori eset, hogy valamilyen ingatlannak nem egy, kizárólagos tulajdonosa van, hanem több. Ezt nevezzük közös tulajdonnak. Az esetek egy részében a közös tulajdon jogvitákat szül és ilyenkor merül...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.