Ön itt áll:

Jön a Black Friday, de mi azért legyünk figyelmesek!

Fogyasztóvédelem

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. november 21. ( 368 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

A november beköszöntével a boltokban elkezdődik lassan a karácsonyi készülődés, a fekte péntek pedig idén november 24-ére esik. Magyarországon 2014 óta tartják meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelynek lényege, hogy ezen a napon a boltok átlagon felüli akciókat kínálnak a vásárlók számára. A hatalmas akciók láttán azonban sajnos hajlamosak vagyunk nem kellően körültekintően eljárni vásárlásaink során, pedig ilyenkor sem árt figyelmesnek lennünk. A legnagyobb veszélyek az internetes vásárlásaink során leselkednek ránk, így jelen cikkünkben adunk néhány tippet, amit érdemes megfogadni a világhálón történő vásárlásaink során, a Black Friday alatt is.

Honnan is vásárolunk?

A Black Friday nem csak a hagyományos, bolti kereskedelmet érinti, hanem a legtöbb webáruház is hatalmas akciókkal buzdítja ilyenkor vásárlásra a fogyasztókat. Egy csábító ajánlat láttán se feledkezzünk meg arról, hogy mintegy „nulladik” lépésként tisztázzuk, pontosan kitől is vásárolunk.

Internetes vásárlásaink során gyakran észlelhetjük azt, hogy egy látszólag magyar webshop mögött nem magyar, hanem például szlovák, lengyel vagy kínai cég áll. Előfordulhat, hogy maga a honlap magyar nyelvű, sőt, akár még az is, hogy a weboldal címe is .hu-ra végződik, a fellelhető kapcsolati adatok alatt azonban azt találjuk, hogy valamilyen külföldi cég az eladó. Természetesen ha az általunk rendelt termék megérkezik, olyan amilyennek elképzeljük, működik és nem romlik el a jótállási határidő alatt, úgy ezzel nincs is semmi probléma. Gond akkor lehet, hogyha az előbb felsorolt elemek közül valamelyik nem teljesül, ekkor ugyanis problémát okozhat igényünk magyarországi hatóságok, bíróságok előtti érvényesítése.

Interneten történő vásárlásaink során pedig egyértelműen legyünk gyanakvóak abban az esetben, hogyha az általunk megtekintett honlapon egyáltalán nem találunk arra vonatkozóan információt, hogy ki is az eladó. Ilyen esetben ugyanis probléma esetén még az sem deríthető ki egykönnyen, hogy kihez kéne fordulnunk panaszunkkal.

Vigyázzunk a fizetéssel is!

A csalók sajnos ilyenkor sem pihennek, az internet világában elkövethető és elkövetett csalások formái pedig gyakorlatilag tételesen felsorolhatatlanok. A legjobb tanács, ami adható az internetes vásárlások során az, hogyha a legkisebb gyanú is felmerül, hogy nem megbízható az eladó, akkor vásároljunk máshonnan. Mint említettük, külföldi eladók esetén különösen körültekintően kell eljárnunk, észben tartva az abból eredő kockázatokat is. De gyanakvásra adhat okot, hogyha egy eladó értékelései nem éppen pozitívak, vagy ha kapcsolattartási adatai hiányosak.

Különösen kell figyelnünk arra, hogy bankkártya adatainkat kinek és hol adjuk meg. Amennyiben van rá lehetőségünk, úgy ismeretlen eladótól történő vásárlás során használjunk egyszeri, kifejezett internetes vásárlásokra generált elektronikus kártyát, vagy válasszunk utánvétes opciót. Valószínűleg nem igényel különösebb kifejtést az, hogy bankkártya adataink illetéktelen személyek kezében milyen károkat tud okozni.

Akció vagy nem akció?

A Black Friday keretében tartott leárazásokat gyakran érte az a kritika, hogy ilyenkor valójában nem is akciósak a meghirdetett termékek, a kereskedők csak annyit tesznek, hogy az árcédulára rátesznek egy hangzatos, mínusz 20, 30, vagy éppen 50 százalékos árengedményt hirdető matricát. Egy tavaly hatályba lépett jogszabály változás miatt azonban az akciókkal összefüggésben jelentősen szűkült a kereskedők mozgástere. A jogszabályváltozás következtében ugyanis a kereskedők kötelesek közzétenni az adott termék vonatkozásában azt is, hogy az elmúlt 30 napban mi volt az adott termék legalacsonyabb vételára.  A termék korábbi árának közzétételével pedig a fogyasztók is meg tudják ítélni, hogy a közzétett ár valóban akciós árnak tekinthető-e vagy sem.

Néhány szó a feltűnően alacsony árról

Bár valóban hatalmas akciókat lehet kifogni egy-egy Black Friday alkalmával, nem árt azonban ilyenkor is a racionalitás talaján maradnunk. Természetesen jogszabályaink nem adnak és nem is tudnának adni egy általános és konkrét megfogalmazást arra, hogy mi minősül feltűnően alacsony, vagy túl alacsony árnak, a bírósági gyakorlat azonban kialakította az átlagosan tájékozott fogyasztó kategóriáját. E szerint egy átlagosan tájékozott fogyasztónak észlelnie kell, hogy egy 300.000,- Ft-os tévékészüléket nem fog tudni 3.000,- Ft-ért megvásárolni, feltételeznie kell, hogy elírás vagy valamilyen informatikai hiba áll az árcédula mögött. A legtöbb esetben tehát ilyenkor a fogyasztó nem követelheti azt, hogy a tévékészüléket adják át neki a kiírt áron.

A feltűnően alacsony árat persze más is indokolhatja. Sok webáruházban kapni ma már újracsomagolt, „kishibás” termékeket vagy kiállítási darabokat. A forgalmazók ezen termékekre általában adnak bizonyos kedvezményt. Kérdés ugyanakkor, hogy valóban ilyen tulajdonságokkal bíró terméket akartunk-e vásárolni.

Mindezeken túlmenően sajnos az sem elhanyagolható szempont, hogy az alacsony ár mögött valamilyen csalás szándéka húzódik meg, ezért érdemes gyanakodnunk is nagyon kedvező árak láttán.

Legyünk tehát körültekintőek a leárazások időszakában is!

Kapcsolódó jogi hírek

Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.