Ezzel szemben akár gyalogosként, akár járművezetőként közelítünk a zebra (kijelölt gyalogosátkelőhely felé), a mindenre kiterjedő figyelem és koncentráció olyan elvárás a forgalom résztvevőivel szemben, aminek köszönhetően szabálytalanul átkelő gyalogos elgázolása is okot adott már a járművezető felelősségre vonására, de a gyalogos sem mindenható ura az átkelőhelynek.
Gyalogosként
A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Nem lehet váratlanul lelépni, az úttesten késedelem nélkül kell átmenni, és tartózkodni kell minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti. A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van – kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is – az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs. Ezért nem szabad pl. olyan hangos zenét hallgatva közlekedni, amely a megkülönböztető jelzés, pl. sziréna észlelését akadályozza.
A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, csak akkor léphet le az úttestre, ha az áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Tilos olyan közelségben lelépni az útra, amely a járművek zavarásával jár. Vagyis nem kényszeríthetjük ilyen esetben fékezésre, irányváltó manőverre az autókat.
Autósként
Járművezetőként a gyalogosátkelőhely megközelítésénél nem csak az általános sebességhatárokat kell betartani, de ha szükséges, még annál is lassabban kell menni, hogy a vezető az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A fokozott óvatosságra és mérsékelt sebességre nyilvánvalóan szükség van ahhoz, hogy amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
Fontos arra is ügyelni, hogy más, akár a gyalogosokat elengedő, akár forgalmi okból megálló jármű mögött vagy mellett meg kell állni! Továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.
Elsődleges cél a balesetek elkerülése, de a kialakult bírói gyakorlat alapján a felelősség vizsgálatánál abból kell kiindulni, hogy a gyalogosnak a kijelölt gyalogátkelőhelyen feltétlen elsőbbsége van, ezért ezen a helyen nincs megállásban vagy járdára visszalépésben megnyilvánuló elhárítási kötelezettsége sem. Ezen felül jogilag a gyalogost nem terheli olyan kötelezettség, hogy az átkelőhely közepére érve felmérje a jobb kéz felöl közeledő forgalom tényleges helyzetét, ezért ennek elmulasztása esetén a bekövetkezett balesetben való közrehatása szóba sem kerülhet.
Fejlesztési lehetőségek
Már Magyarországon is van példa az okoszebrákra, amiket azért fejlesztettek ki, hogy javítsák a gyalogosok biztonságát a városi kereszteződéseknél. Ezek a kereszteződések az intelligens technológia alkalmazásával működnek, hogy a gyalogosok számára egyszerűbbé és biztonságosabbá tegyék az utcai átkelést.
Az okoszebrák olyan kereszteződések, ahol a lámpák és jelzőrendszerek alkalmazásával automatikusan szabályozzák a közlekedést. Ezeknek a rendszereknek köszönhetően a gyalogosoknak nem szükséges a hagyományos gyalogátkelőhelyeknél várakozniuk a zöld lámpa megjelenésére. Ehelyett egy speciális érzékelőrendszer észleli a gyalogosok jelenlétét, és automatikusan zöld jelzést ad nekik, hogy átszeljék az utat. Ezt az érzékelőrendszert különféle technológiák alkotják, például infravörös szenzorok, kamerák és radartechnológia.
Előnye, hogy biztonságosak, de hatékonyak is, hiszen a gépjárműveknek nem kell a gyalogosok lámpája miatt várakozni, így a dugók is csökkenthetőek.
Gyalogosként fizikai sérülékenységünk, járművezetőként pedig fokozott jogi felelősségünk miatt elkerülhetetlen, hogy a gyalogosátkelőhelyeket a legnagyobb óvatossággal közelítsük meg. A közlekedésbiztonság fejlődésével sok esetben tehető biztonságosabbá egy-egy átkelőhely. Ha a lakóhelyünkön ismerünk olyan „zebrát”, ami különösen balesetveszélyes, lakossági kezdeményezések is sokat jelenthetnek a fejlesztésekben.