Saját magunknak okozott kár és a biztosító
Biztosan a kedves olvasó is találkozott már olyan esettel, amikor valaki saját felróható magatartása miatt okozott kárt saját magának. Ilyenkor még a biztosítók is kihátrálnak, ugyanis nem fizet a ...
A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. augusztus 28. ( 451 napja)
Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
Az közismert tény, hogy minden gépjármű üzemben tartója köteles valamely biztosítóval a gépjármű üzemeltetése során okozott károk fedezetére kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést kötni, és azt díjfizetéssel hatályban tartani. A legtöbben tisztában vannak azzal is, hogy egy gépjármű megvásárlásakor ahhoz, hogy annak tulajdonjoga átírásra kerüljön igazolni szükséges, hogy van a gépjárműre vonatkozó érvényes kötelező felelősségbiztosítás. A problémák általában abból erednek, ha a gépjármű üzemben tartója elfelejti megfizetni az esedékes díjat.
A főszabály az, hogy a gépjármű akkor vehet részt a közúti forgalomban, hogyha rendelkezik érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéssel. Amennyiben azonban a gépjármű úgy vesz részt a közúti forgalomban, hogy érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása nincs, az szabálysértésnek minősül. Bár a gépjárművezetőknek az érvényes biztosítás meglétét igazoló csekkszelvényt, kötvényt, vagy bármilyen más igazolást már nem kötelező maguknál tartani, a rendőrség egy elektronikus nyilvántartó rendszerből igen könnyen le tudja kérdezni, hogy van-e érvényes biztosítás a gépjárművön. Amennyiben pedig annak hiányát észlelik, az súlyos helyszíni vagy szabálysértési bírsággal járhat, sőt, akár a gépjármű forgalomból történő kivonására is sor kerülhet.
A nagyobb veszélyt azonban az jelenti, hogy balesetet sajnos bárki, bármikor okozhat. Ha a baleset okozásáért felelős gépjárműnek nincs érvényes kötelező felelősségbiztosítása, úgy a károsult a MABISZ-hoz fordulhat. A vétlen károsult kárát ilyen esetben tehát a MABISZ téríti meg. A károkozó pedig arra számíthat, hogy a MABISZ fog vele szemben követelést támasztani, úgynevezett regressz igényként fogják vele szemben érvényesíteni a károsultnak kifizetett összeget. A kártérítés összege pedig igen nagy anyagi megterhelést jelenthet a károkozó számára.
Gyakran felmerül kérdésként, hogy van-e bármilyen türelmi idő, amennyiben az esedékes biztosítási díjat elfelejtette befizetni a gépjármű üzemben tartója. Nos, a feledékenyek számára jó hír, hogy igen, a jogszabály biztosít egy hatvan napos türelmi időt az esedékes biztosítási díjak rendezésére. Fontos azonban, hogy a türelmi időszak az esedékességtől számított pontosan hatvan nap, nem pedig két hónap. Ha a türelmi időszak alatt befizetik a biztosítási díjat, akkor azt úgy kell tekinteni, mintha esedékességre fizették volna meg. Ha a gépjárművel a türelmi időszak alatt okoznak balesetet, ám a hatvan nap lejárta előtt rendezik a biztosítási díjat, akkor a balesettel okozott károkért a biztosítótársaság fog helytállni.
A gépjármű kötelező felelősségbiztosítása akkor szűnik meg díjnemfizetés miatt, hogyha a hatvan napos türelmi időszak alatt sem fizetik meg az esedékes biztosítási díjat. Ez nem az egyes biztosítótársaságok döntése, hanem maga a jogszabály rendelkezik arról, hogy a türelmi idő eredménytelen leteltével a szerződés – amennyiben egyéb okból még nem szűnt meg – az esedékességtől számított hatvanadik napon megszűnik.
A feledékeny üzembentartók gyakran érvelnek azzal, hogy nem is kaptak arról értesítést, hogy esedékes lenne a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díját megfizetni. Nos, a biztosítótársaságok évfordulókor minden üzemben tartót értesítenek a következő időszakban esedékes díjakról, megjelölve az esedékesség dátumát is. Ezen túlmenően, amennyiben a biztosítás díját az esedékességig nem fizetik meg, úgy a biztosítótársaság köteles a díj esedékességétől számított harmincadik nap elteltéig – a következményekre történő figyelmeztetés mellett – a szerződő félnek a díj esedékességétől számított hatvannapos póthatáridővel, igazolható módon a teljesítésre vonatkozó felszólítást küldeni. Végezetül pedig a biztosító köteles a szerződés megszűnéséről 15 napon belül az üzemben tartónak igazolható módon értesítést küldeni, amennyiben a szerződés megszűnése díjnemfizetés miatt következett be.
Tény, hogy a biztosítótársaságoknak a fenti tájékoztatásokat írásban, igazolható módon kell a szerződő részére megküldeniük. Napjainkban azonban már lehetőség van arra, hogy a felek szerződéses kapcsolatukban elektronikus kapcsolattartásban állapodjanak meg. A kisebb adminisztrációs költségek miatt a biztosítótársaságok bizonyos díjkedvezményeket is fel szoktak ajánlani abban az esetben, hogyha az üzemben tartó az elektronikus kapcsolattartást vállalja. Ebben az esetben viszont a tájékoztatásokat e-mail formájában fogja megküldeni a biztosítótársaság, a problémák pedig abból adódhatnak, hogyha a szerződő fél nem figyeli e-mail fiókját, avagy a biztosítótársaság levelei a levélszemét mappában landolnak.
Fontos tudni, hogy amennyiben a biztosítási szerződés díjnemfizetés miatt szűnik meg, úgy új biztosítási szerződést csak annál a biztosítótársaságnál lehet kötni, amelyiknél a korábbi szerződés volt. Ebben az esetben sajnos az üzemben tartónak számolnia kell azzal, hogy a díjjal nem rendezett időszakra nem csak a biztosítás díját kell utólag megfizetnie, hanem az úgynevezett fedezetlenségi díjat is. A fedezetlenségi díj mértéke a gépjármű kategóriájától függ, személygépkocsi esetén az akár elérheti az 1400 Ft/nap összeget is. Fontos tudni továbbá, hogy amennyiben a fedezetlenséggel érintett időszak meghaladja a százhúsz naptári napot, abban az esetben a szerződő kérelmezheti, hogy a fedezetlenségi díjat részletekben fizethesse meg. Sajnos azonban az, hogy a részletfizetést engedélyezik-e számára, a biztosítótársaság döntésén múlik.
Biztosan a kedves olvasó is találkozott már olyan esettel, amikor valaki saját felróható magatartása miatt okozott kárt saját magának. Ilyenkor még a biztosítók is kihátrálnak, ugyanis nem fizet a ...
E cikk megírásakor még nagyban a karácsonyra koncentrál mindenki. Ugyanakkor, a leleményesebbek már most tervezik a januári, februári időszakra vonatkozó síelést. Az utazás tervezéséhez azonban nem...
Sokszor, sok helyen tettünk említést arról, hogy egy idegenhibás közlekedési baleset következtében a károsult vajon milyen kártérítési igényeket és kivel szemben érvényesíthet. Mostani cikkünkben a...
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.
Kérdésem vanKérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.