A fent leírt események megtörténte nem olyan valószínűtlen, mintha az ágy alatt lakó mumusról álmodnék, ugyanis mindig benne van a pakliban, hogy az autónkban valamilyen műszaki hiba keletkezik és forgalom a közepén cserben hagy minket.
Nyilván, ha ilyen történik a legrosszabb, amit tehetünk, hogy ülünk a volán mögött és sírunk.
A KRESZ egészen pontosan rendelkezik arról, hogy mit kell a gépjármű vezetőjének tennie akkor, ha műszaki hibát észlel a gépjárműben.
A vezető köteles a járművet – lehetőleg olyan helyen, ahol a forgalmat nem akadályozza – haladéktalanul megállítani, ha a jármű olyan hibáját észleli, amely balesethez vezethet, különösen ha elromlott a jármű kormányszerkezete, üzemi fékberendezése, összes féklámpája, irányjelző berendezése, kivéve ha kézzel megfelelő irányjelzés adható és bal oldali első vagy hátsó helyzetjelző lámpája, kivéve, ha a jármű kivilágítása nem szükséges vagy az elromlott lámpa a távolsági fényszórót és a hátsó helyzetjelző ködlámpát kivéve más lámpával helyettesíthető.
A felsorolt hibák elhárításáig a járművel közlekedni nem szabad.
A közlekedés biztonságát közvetlenül nem veszélyeztető műszaki hiba esetében a járművel – fokozott óvatossággal, lehetőleg kis forgalmú úton és időszakban – a legközelebbi olyan helyig szabad közlekedni, ahol a hiba elhárítható. Tehát a hiba észlelését követően a hibás gépjárművel kizárólag a szervizig lehet közlekedni. Ha az ilyen műszaki hiba autópályán vagy autóúton következik be, arról a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetőleg útkereszteződésben le kell térni.
Az elromlott járművet – lehetőség szerint – az úttesten kívül vagy olyan helyen kell elhelyezni, ahol a várakozás nem tilos. A járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – az álló járművek kivilágítására vonatkozó szabályok szerint – ki kell világítani. Ha a vezető ezeknek a rendelkezéseknek eleget tenni nem tud, mindent el kell követnie a közlekedés biztonságának megóvása érdekében.
Lakott területen kívül az úttesten vagy a leállósávon levő elromlott gépjárművet – kivéve a kétkerekű motorkerékpárt -, valamint mezőgazdasági vontatót, lassú járművet és fel nem kapcsolt pótkocsit elakadást jelző háromszöggel meg kell jelölni. Az elakadást jelző háromszöget a jármű mögött úgy kell elhelyezni, hogy az elromlott járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból észlelhesse. Az elromlott járművet elakadást jelző háromszöggel lakott területen is meg szabad jelölni.
Az úttesten lévő elromlott járművet az elakadást jelző háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelző lámpával.
Az utóbbi időben két Ügyfelünk is hasonló problémával fordult hozzánk, melyek bár nagyon hasonlítottak, a jogi megítélésük mégis más volt.
Az egyik gépjármű sofőrjének koccanásos balesete volt,
mely során bár kívülről nem látszott komolyabb kár a gépjárművekben, Ügyfelünk autója mégsem indult. A legnagyobb probléma az volt, hogy a baleset egy útkereszteződésben történt.
Mivel mindkét gépjármű sofőrje egyetértett abban, hogy ki volt a vétkes fél a balesetben – a másik autó sofőrje nem adta meg az elsőbbséget Ügyfelünknek – és tekintettel arra, hogy személyi sérülés nem történt, a felek úgy döntöttek, hogy nem hívnak rendőrt.
Mivel azonban az egyik autó az útkereszteződés közepén állt, kis segítséggel a műszaki hibás autót a járdáig eltolták, hogy ne akadályozza a forgalmat. Ezt követően Ügyfelünk segítségért ment, de mire visszaért szabálytalan parkolásért bírságot szabtak ki rá, attól függetlenül, hogy Ügyfelünk az elakadásjelző háromszög kitételével egyértelműen jelezte, hogy az autó műszaki hibában szenved.
A KRESZ részletesen szabályozza, hogy a gépjárművekkel, hol és milyen módon szabad megállni, azonban kivételt tesz az olyan esetekre, amikor forgalmi okból szükséges a megállás, valamint arra az esetre, ha a rendelkezések a jármű műszaki hibája miatt nem tarthatók meg.
Tehát ha lerobbanunk az út közepén és átmenetileg olyan helyen parkolunk a trailer megérkezéséig, ahol egyébként nem lehetne, akkor emiatt nem szabhatnak ki ránk bírságot. Ilyen esetekben az eljárás során bizonyítani kell, hogy az autó valóban műszaki hibában szenvedett, a vontatásról szóló számla, valamint a kijavításról szóló számla/árajánlat/ munkalap becsatolásával, de tanúval is lehet igazolni a meghibásodás tényét.
Pusztán az, hogy valaki az elakadásjelző háromszöget kitette,
még nem elegendő bizonyíték az eljárás során, ugyanis akkor mindenki így parkolna a tilosban.
A fenti esetben tehát Ügyfelünk mentesült a bírság megfizetése alól.
Másik esetben az Ügyfelünk érzékelte, hogy a fék meghibásodhatott a gépjárműben, emiatt azonnal leparkolta az autót. Amíg Ügyfelünk elment segítséget kérni, kitette az elakadásjelző háromszöget, mellyel jelezni kívánta, hogy az autó hibás.
Azt azonban figyelmen kívül hagyta, hogy parkolási zónában parkol a gépjárművével és nem váltotta ki a parkolási jegyet. Mire visszaért, megbüntették, mert nem fizette ki a parkolási díjat. A parkolási díjat ugyanis attól függetlenül kell megfizetni, hogy a gépjármű milyen okból parkol a fizetős zónában.
A legfontosabb tehát, hogy ha műszaki hiba jelentkezik az autónkban, akkor az autót lehetőleg olyan helyen hagyjuk, ahol a forgalmat nem akadályozza, a járművet mielőbb szállítsuk el, addig is tegyünk meg minden szükséges intézkedést, hogy a magára hagyott jármű ne okozzon balesetet. Műszaki hibás járművel pedig ne közlekedjünk.