Ön itt áll:

Járattörlés… Mit tegyek?

Egyéb

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. augusztus 1. ( 480 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Bőven benne vagyunk már a nyári turista szezonban, sokan már utazásuk közepén járnak, vagy haza is érkeztek. Talán már többekkel előfordult (akár az elmúlt napokban is) hogy késett a járat, törölték, vagy megrongálódott a csomagja stb. Biztos voltak, akik már tavasszal lefoglalták a repülőjegyeket a nyári utazásra. Ez nyilvánvalóan jutányos, de kockázatos is lehet, hiszen manapság (sajnos) ki tudja, hogy mikor szól közbe valami.

Még akkor is, ha a leggondosabban vásárolunk, akkor is előfordulhat, hogy a járatot törlik, vagy esetleg jelentős késés miatt a reptéren ragadunk. Mi ilyenkor mit tegyünk? Mikor kaphatunk kártérítést, és mikor térítik vissza a jegyünket? Mikor kapunk ételt és szállást?

Először is szögezzük le, nem mindegy, hogy járattörlésről, vagy járat késésről beszélünk.

Járattörlés:

Járattörlésnek nevezik akkor, ha a légitársaság a foglaláson szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem átteszi az utast egy másik menetrend szerinti járatra. Ez viszonylag logikusan hangzik.

Akkor is járattörlésről beszélünk, ha a repülő felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre. (Magyarán elrajtoltunk ugyan, de valami közbejött)

Furcsa, de hasonló eset, ha a járat nem arra a repülőtérre érkezik, amelyik a jegyen úticélként szerepel. Ebben az esetben persze előfordulhat, hogy a légitársaság gyorsan átrepít minket az eredeti célunkhoz, ilyenkor ez késésnek fog minősülni.

Az sem ritka, hogy egy várost két egymáshoz közeli reptér is kiszolgált, és ilyenkor bármelyik reptérre érkezünk, elértünk az úticélhoz.

Mit kérhetünk járattörlés esetén? És ezt magunktól kéne tudni?

Nos nem egészen. A légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy a kedves utas válasszon a következő lehetőségek közül:

  • A lágitársaság visszatéríti a jegyárat és ilyenkor nem juttat el minket a célhoz, sőt, ha átszálláskor törölték a járatot, akkor visszavisz minket az eredeti kiindulópontba.
  • Átfoglalással a következő járattal eljuttat bennünket a célhoz.
  • Általunk kiválasztott későbbi időpontban mehetünk, hasonló feltételekkel. Ezesetben tehát egy-két részlet eltérhet attól, amit mi foglaltunk, de a körülményeknek hasonlóknak kell lennie).

Rendkívül fontos tisztázni, hogy mi van akkor, ha a kiutazáskor a járatot törölték, és hazafelé más légitársasággal jönnénk. Ha a két járatot nem ugyanaz a légitársaság üzemelteti, a kiutazásra foglalt járat törlése esetén visszatérítés csak a törölt járatért jár. Tehát ilyenkor érdemes a második lehetőséget választani a felkínáltak közül, hogy eljussunk a célba, mert különben a visszaút árát senki sem fogja majd megtéríteni nekünk. Más a helyzet, ha egy légitársaságon, vagy utazási irodán keresztül vettük a jegyeket.

A fentieken túlmenően, járattörlés vagy három órát meghaladó késés esetén kártérítést is fizetni fog a légitársaság, mégpedig a távolságtól függően. A háromóránál jelentősebb késés esetén járó kártérítést a gyakorlat alakította ki, a jogszabály ebben nem fogalmaz egyértelműen.

1500 km távolság alatt 250 Euró kártérítés jár. Több mint 1500 km az Európai Unión belül, illetve minden más olyan járat esetében, melynek útvonala 1500 km és 3500 km között van 400 Eurót kapunk. 3500 km-nél távolabbi utazás esetén 600 Euró jár.

Mint fentebb tisztáztuk, ha a járatot törlik, de a légitársaság késve eljuttat minket a célunkhoz, és további feltétel, hogy nem lesz jelentős késés esetén a fenti kártérítés felére tarthatunk igényt.

Mentesül a légitársaság a kártérítési felelősség alól az alábbi esetekben:

Ha a légitársaság több mint 14 nappal korábban értesít bennünket a járattörlésről.

Akkor is mentesülnek, ha az utazás előtti 7–14 napon értesít minket, és mellette felajánlja, hogy átfoglalással elszállít minket az eredeti célunkhoz. De ennek feltételei vannak:

  • Az utasnak az eredeti időponthoz képest legfeljebb két órával kell hamarabb indulnia, és az eredeti menetrend szerinti érkezési időnél kevesebb mint négy órával később érkezik meg úti céljába.
  • Ugyanez a helyzet, ha a légitársaság kevesebb mint hét nappal a járat menetrend szerinti indulása előtt értesít minket, és más járatot ajánl, de ekkor szigorúbbak a feltételek.  Ilyenkor legfeljebb egy órával előbb indulhat, és legfeljebb két órával később érkezhet meg.

Szintén nem jár kártérítés, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor, melyeket észszerű intézkedésekkel nem lehetett elhárítani. A légitársaságnak kell a rendkívüli körülmények fennállását okiratokkal bizonyítania. Ezen bizonyítékokat valamennyi utas megtekintheti, és a tagállami hatóságoknak is rendelkezésükre kell bocsátani.

Mentesül a légitársaság a kártérítési kötelessége alól, ha a járattörlést rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta (pl. vihar, sztrájk)

A sztrájk minek számít? Nos a sztrájkról előre tudhat a légitársaság (akár a légitársaság dolgozói, akár a földi irányítás dolgozói sztrájkolnak) ezért az utóbbi időben már megváltozni látszik az a gyakorlat, miszerint vis maiornak kezelték a sztrájkot. Logikusabb is, hogy a sztrájk nem egy elháríthatatlan külső ok, pláne, ha a légitársaság dolgozói sztrájkolnak.

Ki kell hangsúlyozni, hogy a fenti mentesítő körülmények csak a kártérítés alól mentesítik a légitársaságot, a többi kötelezettsége alól nem! (pl. visszatérítés, átfoglalás stb.)

Járatkésés:

Jelentős késének számít 1500 km alatti távokon legalább két óra, 1500 és 3000 km közötti távolságon legalább három óra, míg efölött legalább 4 órás késés.

Ilyen esetekben étkezési kupont kérhetünk, ha pedig ezt megtagadják (nem fogják) akkor három óránként 15 Euró étkezési költséget tudunk követelni a légitársaságtól. Ugyanis utasonként 15 Euró étkezési kupon kérhető három óránként, és ezt a légitársaság jóesetben magától fogja felajánlani. Ha erre nem kerül sor, tegyük el a számlákat, amiket a reptéren történő fogyasztáskor kapunk. Ne legyen kétségünk, hamar összejön a 15 Euró egy reptéri büfében.

Nem jár kártérítés, ha a késést rendkívüli körülmény (pl. vihar) okozta.

Járattörlés és jelentős késés esetén is köteles bennünket elszállásolni a légitársaság, ha ez indokolt. (pl. esti gép helyett egy reggeli géppel tudunk csak menni)

Kapcsolódó jogi hírek

Egyéb
Vagyon elleni bűncselekmények I.

A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...

Elolvasom
Egyéb
Vagyon elleni bűncselekmények II.

Korábbi cikkünkben a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények kategóriáját ismertettük. Jelen cikkünkben a vagyon elleni bűncselekmények másik nagy kategóriájával foglalkozunk, az „sima” vagyon elle...

Elolvasom
Egyéb
Esküvői szerződéses kisokos

Bár messze még a 2023-as szezon, az esküvői szolgáltatók lefoglalása már javában megkezdődött. Mindenki igyekszik minél jobb áron, minél professzionálisabb szolgáltatásra szerződni. Nyilván az, hog...

Elolvasom
Egyéb
Vagyon elleni bűncselekmények I.

A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...

Elolvasom
Egyéb
Vagyon elleni bűncselekmények II.

Korábbi cikkünkben a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények kategóriáját ismertettük. Jelen cikkünkben a vagyon elleni bűncselekmények másik nagy kategóriájával foglalkozunk, az „sima” vagyon elle...

Elolvasom
Egyéb
Esküvői szerződéses kisokos

Bár messze még a 2023-as szezon, az esküvői szolgáltatók lefoglalása már javában megkezdődött. Mindenki igyekszik minél jobb áron, minél professzionálisabb szolgáltatásra szerződni. Nyilván az, hog...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.