Biztosítások a téli kikapcsolódásokhoz
E cikk megírásakor még nagyban a karácsonyra koncentrál mindenki. Ugyanakkor, a leleményesebbek már most tervezik a januári, februári időszakra vonatkozó síelést. Az utazás tervezéséhez azonban nem...
A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. június 14. ( 528 napja)
Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
Nem oly rég írtunk arról, hogy milyen szempontok figyelembevételével érdemes utazási irodát választani a nyaralás leszervezéséhez. Mostani cikkünkben pedig arról ejtünk néhány szót, hogy mit tehet az az utas, aki a szolgáltatással nem elégedett.
Az utazási irodák tipikusan – külföldi utazások esetén is – úgynevezett utazási csomagot értékesítenek. Ez tipikusan magában foglalja a szállást, az utazást, a reptéri illetéket és egyéb ellátást (például étkezést) is.
A probléma általában ott kezdődik, hogy az utazási katalógusban közzétett és az utasok által elképzelt szállás, valamint a valódi szállás és szolgáltatás nem egyezik. A legdurvább helyzet az, amikor a szállás olyan mértékben rossz állapotú, hogy a kikapcsolódásra, pihenésre egyáltalán nem alkalmas. A gyakorlatban találkoztunk már olyan, amikor a szoba piszkos volt, vagy penészes, nem voltak megfelelőek a bútorok. A problémák szerte ágazóak lehetnek lehetnek, de általában akkor lehet jogilag is eredményt elérni, amennyiben a hibás teljesítés tetten érhető, bizonyítható, dokumentálható.
A Polgári Törvénykönyv és a vonatkozó kormányrendelet pontosan meghatározza azokat a lépéseket, melyeket meg kell tenni az észlelt hibás teljesítés esetén.
Ekként az utazási iroda felel az utazási szerződés nem-teljesítéséből, vagy hibás teljesítéséből okozott károkért, sérelemdíjért, függetlenül attól, hogy – a fenti példánál maradva – a szálloda hibázott-e vagy sem? Csak akkor mentesül az utazási iroda, ha a hibás teljesítés sem az utazási iroda, sem pedig az általa igénybevett közreműködő magatartására nem vezethető vissza. Ilyen eset az, amikor a károkozás az utas magatartására vezethető vissza, vagy olyan elháríthatatlan körülmény következik be, melyre nincs hatása senkinek. Fontos követelmény, hogy az utazási irodának még a fenti helyzetekben is, feltétlenül segítséget kell nyújtania az utasok részére.
A fentiek egyértelművé teszik, hogy amennyiben az iroda nem az utazási szerződésnek megfelelően teljesít, akkor köteles a részvételi díjat arányosan leszállítani. A hibás teljesítést azonban az utasnak kell bizonyítania.
Az utast terheli az a kötelezettség, hogy a panaszát, kifogását az utazási iroda kinti kapcsolattartójával közölje. Ebben az esetben az utazási iroda képviselője köteles jegyzőkönyvet felvenni a kifogásról és ebből egy példányt átadni az utasnak. Ha nincs idegenvezető, akkor a jegyzőkönyvet a helyszíni szolgáltatóval, például a hotellel kell felvetetni. Egy rossz, pihenésre nem alkalmas szoba esetén az utas alapvető igénye, hogy a kifogása helyben és a lehető legrövidebb időn belül orvoslásra kerüljön. A gond csak az, hogy tipikusan ezek a szállások teltházasak. Ha megoldható a kifogás kezelése, akkor más helyettesítő szolgáltatást is nyújthat az iroda (más szállodában ugyanolyan kategóriájú szállás.). Ennek a szolgáltatásnak hasonló színvonalúnak kell lennie, mint a szerződésben vállalt. Ha nem oldható meg a helyettesítő szolgáltatás, akkor végső soron marad az arányos díjleszállítás, melyről már fentebb szó volt.
Az utasnak bizonyítania kell a kifogásainak megalapozottságát. Ez pedig igen nehézkes egy jogvitában, ha hetek vagy hónapok telnek el az utazást követően. Ezért fontos, hogy az utas dokumentálja a helyszínen a hibákat. Ezt fénykép, vagy videó felvétellel tudja megtenni, esetleg tanúnyilatkozatokkal. A jegyzőkönyv is bizonyíték, mégpedig arra nézve, hogy az utas ezzel tudja azt igazolni, hogy a kifogásait haladéktalanul megtette a megoldás érdekében. Utóbb ezek olyan bizonyítási eszközök lehetnek, melyek egy esetleges jogvita esetén már egy bírósági eljárásban is felhasználhatóak lesznek.
E cikk megírásakor még nagyban a karácsonyra koncentrál mindenki. Ugyanakkor, a leleményesebbek már most tervezik a januári, februári időszakra vonatkozó síelést. Az utazás tervezéséhez azonban nem...
Többször is ejtettünk arról szót és hívtuk fel olvasóink figyelmét arra, hogy mennyire lényeges utas biztosítási szerződést kötni. Akkor is, ha városnézésre vagy tengerparti nyaralásra utazunk, de ...
Nemsokára kezdődik az utazási szezon, legalábbis, ami a tavaszi, nyári utazási időszakot illeti. Aki utazik, különösen repülővel, vagy vonattal, esetleg busszal, az tudhatja, hogy az utazás során k...
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.
Kérdésem vanKérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.