A piacon jelenleg több szolgáltató is kínál szoftver hozzáférést a vállalkozások számára, mellyel a júliustól kezdődő kötelezettségeiknek eleget tehetnek, így a vendéglátósoknak csak ki kell választaniuk a számukra legkedvezőbbet – mely vélhetően költséggel fog járni, ha eleget akarnak tenni az előírásoknak. (A cikk megírásáig egy olyan szoftvert találtunk egyébként, amely ingyenes és alkalmas a NTAK-nak való adatközlésre.)
Milyen adatot kell szolgáltatni?
Az összeset.
Na jó, ez nem teljesen így van. Azoknak a helyeknek a forgalma, ahol bármilyen dolog értékesítése zajlik, már eddig is számon volt tartva, a NAV gondoskodik arról, hogy egyetlen forint adózatlan bevétele se lehessen senkinek. Ennek nyilvántartása és ellenőrzése az online pénztárgépek bevezetésével jelentősen leegyszerűsödött.
Mostantól azonban nemcsak azt figyelik árgus szemekkel, hogy mennyi a vállalkozások befolyt jövedelme, hanem azt is, hogy miből mennyit adnak el. Tehát amikor bemegyek majd egy kávézóba és kérek egy kávét és süteményt, rosszabb napomon egy pohár bort és egy szendvicset, akkor a kedves pultoslány az alábbi adatokat fogja megküldeni a központba:
-Tárgynap
-Rendelés kezdete és vége
-NTAK fő- és alkategória (Ez konkrétan a fenti példából úgy néz ki, hogy Helyben készített alkoholmentes ital/ kávé; Étel/sütemény; Alkoholos ital/ Bor, Étel/szendvics)
-Fizetési információk (Készpénz vagy kártyás)
-Rendelt tételek:
Megnevezés
Bruttó ár
Tételszám
Mennyiség
Mennyiségi egység
ÁFA kategória
Ha az általam megvásárolt termékeken szervizdíj található azt külön tételként kell megjelölni, sőt (!) az általam adott borravalóra is külön adatszolgáltatási kötelezettség keletkezik, ugyanis mindkét alkategóriát megjelöli a jogszabály, ugyanúgy, mint az elviteles doboz csomagolásának árát is.
Tehát ülök délelőtt 10 órakor a Katica Kávéházban, nehéz napom lévén, iszom a második pohár boromat, egy néni meg az Adatszolgáltatási Központban szomorúan csóválja a fejét, hogy még dél sincs, ez a lány pedig már a második pohár cserszegi fűszeresnél tart. Mert ugye ahogy megvettem a borom és a szendvicsem, már érkezik is róla az információ a Központba.
Nyilván nem lesznek az általam felvázolt fejcsóválós nénik, mert az adott vásárláshoz nem fogják tudni hozzárendelni a vásárló személyt, tehát arra tekintettel nem kell adatot szolgáltatniuk a vállalkozásoknak, hogy az adott terméket ki vette meg, csak magát a tényt, hogy miből mennyit adtak el.
Ez ott lesz elég kellemetlen, amikor az éjszakai szórakozóhelyeken, ahol az ember eddig is húsz percet állt sorba annak ellenére, hogy a bartender kezének gyorsasága a Shinkansennel vetekedett, most még meg kell várni, hogy leadminisztálják, hogy mit vásárolt az előtte álló nagyjából tizenöt ember.
Ha esetleg üzemzavar lépne fel az adatszolgáltatás során, akkor az adatszolgáltatást az üzemzavar megszűnését követő napon kell teljesíteni.
A tételes adatszolgáltatáson kívül, a napi zárás után a szoftver automatikusan beküldi a rendszerbe a nap végén lezárandó tárgynapot, a tárgynap besorolását, a nyitás és zárás dátumát és időpontját, valamint a borravaló összegét.
A NTAK oldalán egyébként rendelkezésre áll egy kategorizálási segédlet, mivel a jogszabály minden terméket nem sorol alkategóriákba, így a segédlet adhat útmutatást a vendéglátósoknak, hogy az egyes alkategórián kívüli termékeket miként tartsák nyilván.
Kiknek kell adatot szolgáltatniuk?
A 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet alapján az NTAK-regisztrációra köteles vendéglátó üzletek típusai (nem adatszolgáltatók feltétlenül):
-étterem
-büfé
-cukrászda
-kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely
-italüzlet, bár
-zenés-táncos szórakozóhely
-munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhely
-gyorsétterem
-rendezvényi étkeztetés
-alkalmi vendéglátóhely
-mozgó vendéglátóhely
A fent felsoroltak azonban csak arra kötelesek, hogy online pénztárgépet üzemeltessenek, az adatszolgáltatási kötelezettség azonban ennél szűkebb körre fog csak vonatkozni, nevezetesen a étterem, büfé, cukrászda, kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, italüzlet, bár, zenés-táncos szórakozóhely, gyorsétterem, vendéglátás és az alkalmi vendéglátóhely lesznek azok, akiknek változik az adatszolgáltatási kötelezettségük.
NTAK-adatszolgáltatást nem kell teljesítenie a munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhelyeknek, a rendezvényi étkeztetés, valamint a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzleteknek.
Regisztráció
Első lépésként az vendéglátós helyeket regisztrálnia szükséges a tulajdonosnak vagy bérlőnek a NTAK rendszerébe. Először a központi regisztrációt kell elvégezni, ezt követi az ágazati regisztráció (ki kell választani, hogy szállásként, vendéglátósként vagy „attrakcióként” kíván regisztrálni).
A regisztrációt követően a vendéglátó üzlet üzemeltetője a regisztrált vendéglátó üzlet nyilvántartása érdekében létrehozott egyedi nyilvántartási számot kap. Ez az NTAK regisztrációs szám. A regisztráció menetéről a NTAK oldalán részletesen olvashatnak.
A regisztrációt követően a vendéglátóknak minden nap be kell majd jelentkezniük NTAK weboldalon. Mivel ez egy többlépcsős bejelentkezés folyamat, valamint az egész adatközlés online zajlik, ezért az egyes vendéglátós helyeknek célszerű stabil internethozzáféréssel rendelkezniük.
Ellenőrzés
Azt, hogy a vállalkozások az adatszolgáltatási kötelezettségüknek eleget tesznek-e, a vendéglátóipari egység helye szerint illetékes jegyző jogosult ellenőrizni. A jegyzőknek kötelességük lesz az adatközlésre kötelezett helyeket évente egyszer ellenőrizni és tájékoztatni a NTAK-ot, amennyiben a hely az adatközlési kötelezettség nem, vagy hiányosan tesz eleget.
A jegyző az észlelt hiányosságok megszüntetéséig, de legfeljebb kilencven napra a vállalkozás tevékenységét megtilthatja, vagy az üzletet ideiglenesen bezárathatja. Ha a jegyző határozatában foglaltakat a vendéglátóhely nem teljesíti, a jegyző a működési engedélyt visszavonja, illetve tevékenység folytatását megtiltja és a kereskedőt, illetve az üzletet a nyilvántartásból törli és az üzletet bezáratja.