Ön itt áll:

Rendelés külföldről: Mit tegyünk, ha a csomag késik vagy elveszik a szállítás során?

Fogyasztóvédelem

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2025. február 27. ( 15 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Az online vásárlás egyre népszerűbb, különösen a külföldi webáruházakból történő rendelés. A vásárlók azonban gyakran szembesülnek azzal, hogy a várva várt csomag nem érkezik meg időben, vagy egyáltalán nem kapják meg azt. Ez különösen frusztráló lehet, ha egy ajándéknak szánt termékről van szó, vagy ha a késedelem miatt a vásárló hosszabb ideig nem tudja használni a megrendelt terméket.

A csomagok késésének vagy elvesztésének oka lehet a logisztikai túlterheltség, a vámkezelés elhúzódása, a szállítócég érdekkörében felmerülő probléma, vagy akár az eladó mulasztása is. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy milyen jogok illetik meg a vásárlókat, és milyen lépéseket lehet tenni ilyen helyzetben.

Belföldi és külföldi rendelés: Mi a különbség a jogérvényesítésben?

Ha egy magyar webshopból rendelünk, a szállítási határidő általában pontosabban tervezhető, hiszen a termék nem hagyja el az országot. A magyar fogyasztóvédelmi szabályok alapján a vállalkozás felelős azért, hogy a csomagot a vállalt határidőn belül eljuttassa a vásárlóhoz.

Ha a csomag késik, a következő jogok illetik meg a vásárlót:

  • Panaszt tehet az eladónál, és kérhet tájékoztatást a csomag státuszáról.
  • Új szállítási határidőt kérhet, illetve elállhat a vásárlástól.
  • Visszakövetelheti a vételárat, ha az eladó nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit.

A felelősség kérdése azonban nem mindig egyértelmű. Általánosságban az eladó felelős azért, hogy a megrendelt termék időben és sértetlen állapotban megérkezzen a vásárlóhoz, hiszen a szerződés a vásárló és az eladó között jön létre. A futárszolgálatot az eladó bízza meg a kiszállítással, így a szállítási problémákért is elsősorban az eladó tartozik felelősséggel.

Amennyiben a csomag elveszik vagy jelentősen késik, a vásárlónak először az eladóhoz kell fordulnia, és az eladónak kell intézkednie a cserecsomagról vagy a pénzvisszatérítésről. Ugyanakkor előfordulhat, hogy az eladó bizonyítani tudja, hogy a csomagot átadta a futárszolgálatnak – például feladási bizonylattal vagy nyomkövetési adatokkal. Ebben az esetben már a vásárlónak kell a futárszolgálattal szemben fellépnie, hiszen a csomag fizikai átadása megtörtént, és a késedelem vagy az elvesztés a futár hibájából eredhet.

Érdemes előzetesen átnézni a webshop Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF), hogy megtudjuk, milyen szállítási és garanciális feltételeket vállal az eladó. Fontos tudni, hogy bár egyes webshopok az ÁSZF-ben próbálhatják a felelősséget teljes mértékben a futárszolgálatra hárítani, ez nem mindig mentesíti őket a jogszabályok szerinti kötelezettségeik alól.

Külföldi webshopból történő vásárlásnál a jogérvényesítés nehezebb lehet, különösen akkor, ha az eladó az Európai Unión kívül működik.

Az EU-n belüli webshopoknál:

  • A fogyasztóvédelmi szabályok egységesek, így a vállalkozások kötelesek a fogyasztói jogokat biztosítani.
  • A vásárlókat megilleti az elállási jog, és ha az eladó nem tud szállítani, vissza kell térítenie a pénzt.

Az EU-n kívüli webshopoknál több tényező is befolyásolja a csomag kézbesítését:

  • Vámkezelési idő: A csomagokat vámellenőrzés alá vonhatják, ami jelentős késéseket eredményezhet.
  • Futárszolgálati problémák: Egyes nemzetközi futárcégek lassabbak lehetnek, és a csomag követése is nehézkesebb.
  • Eltérő jogi környezet: Az EU-n kívüli kereskedők esetében nehezebb a visszatérítés érvényesítése, és nem biztos, hogy ugyanazok a fogyasztóvédelmi szabályok vonatkoznak rájuk.

Mit tehetünk késés vagy elveszett csomag esetén?

1.Ellenőrizzük a nyomkövetési információkat

A legtöbb webshop és futárszolgálat lehetőséget biztosít a csomag nyomon követésére. Ha a csomag egy adott állomásról hosszabb ideje nem mozdul, érdemes felvenni a kapcsolatot az eladó ügyfélszolgálatával.

2.Kérjünk tájékoztatást az eladótól

Az eladónak igazolnia kell, hogy a terméket feladta, és hogy a késedelem milyen okból történt. Fontos, hogy írásban kérjünk tájékoztatást, mert ez később bizonyítékként szolgálhat.

3.Elállási jog érvényesítése és pénzvisszatérítés

  • Belföldi és EU-s webshopoknál: Ha az eladó nem tudja garantálni a szállítást ésszerű időn belül, a vásárlónak joga van elállni a szerződéstől és visszakérni a pénzét.
  • EU-n kívüli rendeléseknél: Egyes piacterek (pl. kínai webshopok) saját vásárlóvédelmi programokat kínálnak, amelyek lehetőséget adnak a pénzvisszatérítés igénylésére.

4.Bankkártyás fizetés és PayPal visszatérítés

Ha a vásárlás bankkártyával vagy PayPalon keresztül történt, a fogyasztók chargeback (visszaterhelési) eljárást kezdeményezhetnek. Ebben az esetben a bank vagy a PayPal vizsgálatot indít, és jogos panasz esetén visszatéríti a vásárló pénzét.

5.Fogyasztóvédelmi panasz benyújtása

  • EU-n belüli vásárlás esetén az Európai Fogyasztói Központ (ECC) segíthet a vitás ügyek rendezésében.
  • Magyarországon a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz is lehet panaszt benyújtani.

Minden vásárlás előtt érdemes ellenőrizni a webshop vásárlói értékeléseit, a fizetési és szállítási feltételeket, valamint azt, hogy milyen garanciákat biztosítanak csomagvesztés vagy késedelem esetére.

Kapcsolódó jogi hírek

Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.