A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2024. december 9. ( 17 napja)
Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
A 2019. óta igényelhető támogatás feltételei egy novemberi jogszabálytervezet alapján módosulni fognak 2025-tel. Jogvitás helyzetek megelőzése érdekében kötelességünknek érezzük a változások ismertetését.
A kölcsönt nyújtó bank és a házaspár között szabadfelhasználású kölcsönszerződés jön létre, maximum 11 millió forint támogatásra. Jogilag azért fontos az, hogy kölcsönszerződésről van szó, mert főszabály szerint a pénzösszeg visszafizetése mellett kamat is terheli a kölcsönt, legalábbis a Polgári Törvénykönyv szabályai alapján.
Pénzügyi előnyök
A babaváró támogatásról szóló jogszabály értelmében viszont a támogatás kamattámogatásnak minősül. Amennyiben az első 5 évben megszületik az első gyermek, kamatmenetességet élvez a pár. Magának a kölcsöntartozásnak a visszafizetési összege is módosul azonban – a második gyermek megszületésével, ebben az esetben a még fennálló tartozás 30%-át elengedik, a harmadik gyermek megszületése esetén pedig a teljes fennmaradó kölcsöntartozás vissza nem térítendővé változik.
Ezen – alapvetően előnyös – pénzügyi feltételek annyival módosulnak az új jogszabály értelmében, hogy amennyiben csak az 5. évet követően születik meg az első baba, a kamatmentesség ebben az esetben is megilletné a párt. Tény, hogy az 5. év „sikertelen” eljövetelével a büntetőkamat-fizetési kötelezettsége elindul a házaspárnak, értelmezési kérdés, hogy ezen változással a már megfizetett büntetőkamat visszajár-e, vagy csak a jövőre nézve vonatkozik a kamatmentesség ebben az esetben? A törlesztési kötelezettség hároméves szünetelése („moratórium”) azonban ilyenkor is kérhető.
Utalunk azon korábbi döntésre, hogy a 2019-ben igényelt babaváró támogatások esetében az öt éves határidőt az első gyermek vállalásában a jogalkotó meghosszabbította, 2026. júliusáig.
Pénzügyi hátrány
A tervezet alapján szigorodnak a támogatás szabályainak megszegése vagy nem teljesülése esetén irányadó hátrányos jogkövetkezmények. A kamattámogatás megszüntetésével, a kölcsön folyósítása és a feltétel megszegése közötti időre büntetőkamatot kell fizetni – ez az egyik pillér –, annak mértéke továbbra is a jegybanki alapkamat 3 százalékponttal növelt értéke. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden egyes naptári napra külön kiszámolják az adott jegybanki alapkamat alapján a büntetőkamat mértékét.
A büntetés másik pillérje maga a kamattámogatás (amit az állam nyújt), annak teljes összegét alapul véve. A tervezet szerint maga a kamattámogatás is megemelkedik, mégpedig a jegybanki alapkamatnak megfelelő kamattal.
A szabályozás alapján, a büntetési két pillér közül azt az egyet kell alkalmazni, amelynek összege magasabb, azt kell visszafizetnie a házaspárnak. Az új szabályozás alapján azonban összességében magasabb büntetőkamattal kell majd számolni a jövőben.
A jogszabálytervezet-pakk egyebekben további családügyi tárgyú rendeleteket is módosítana, cikkünk megjelenésekor még nem hirdették ki a végleges jogszabályt.
Kapcsolódó jogi hírek
Kérdése vagy jogi problémája van?
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.
Kérdésem vanMeglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.