Vagyon elleni bűncselekmények I.
A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...
A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2024. április 23. ( 214 napja)
Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
Az egyenlő munkáért egyenlő bér elve az Európai Unió alapszerződéseiben rögzített alapelv. Az Uniónak intézkedéseket kell elfogadnia annak érdekében, hogy biztosítva legyen a férfiak és nők között az egyenlő esélyek és az egyenlő bánásmód elvének alkalmazása a foglalkoztatás és a munka területén, beleértve az egyenlő vagy egyenlő értékű munkáért járó egyenlő díjazás alapelvét.
2023. május 17. napján kihirdették a 2023/970 Irányelvet (továbbiakban Irányelvként hivatkozom rá), amely a férfiak és nők egyenlő vagy egyenlő értékű munkáért járó egyenlő díjazása elve alkalmazásának a bérek átláthatósága és végrehajtási mechanizmusok révén történő megerősítéséről szól.
A szabály meghozatalának lényege összefoglaló jelleggel, hogy a nemek közötti egyenlőtlenségek továbbra is hangsúlyosak az Unió területén a munkabéreket illetően. Ennek többek között az információhiány az oka az uniós jogalkotók szerint. A munkavállalók ugyanis nem férnek hozzá az azonos pozíciókban foglalkoztatott más munkavállalók bérsávjaihoz. Azaz – mivel nem tudják, ki mennyit keres az adott cégnél – nem tudnak fellépni a diszkriminációval szemben. Ezért a cél a bérek transzparenciájának kikényszerítése.
Az irányelv minimumkövetelményeket támaszt az egyes tagállamokra az egyenlő bérezés elveinek érvényesítésére. Az irányelv a köz- és a magánszféra munkáltatóira is vonatkozik. Minden olyan munkavállalóra alkalmazandó, aki az egyes tagállamokban hatályos munkaviszonnyal rendelkezik. Alkalmazni kell továbbá az állásra pályázókra.
Az Irányelv kötelezi a tagállamokat annak biztosítására, hogy a munkáltatók olyan bérstruktúrákkal rendelkezzenek, amelyek egyenlő vagy egyenlő értékű munkáért egyenlő díjazást biztosítanak.
A szabályozás meghatározott kritériumokat állít fel a munka értékeléséhez és összehasonlításához. A bérstruktúráknak lehetővé kell tenniük annak értékelését, hogy a munkavállalók a munka értéke tekintetében összehasonlítható helyzetben vannak-e, nemi szempontból semleges kritériumok alapján. Az említett kritériumok sem közvetlenül, sem közvetve nem alapulhatnak a munkavállalók nemén.
Az említett kritériumok közé kell tartozniuk a következőknek: készségek, erőfeszítések, felelősség és munkafeltételek, és adott esetben bármilyen egyéb olyan tényező, amely az adott munkakör vagy pozíció tekintetében releváns.
Mivel számos munkáltató a gyakorlatban titoktartást köt a munkabéreket illetően, jelentősnek tekinthető a bérek átláthatóságára vonatkozó szabályozás az Irányelvben.
Az állásokra pályázók számára biztosítani kell a jogot arra, hogy tájékoztatást kapjanak a leendő munkáltatótól az adott pozícióra vonatkozó, objektív, nemi szempontból semleges kritériumok alapján meghatározott kezdeti díjazásról
Ezt a tájékoztatást olyan módon kell nyújtani, amely biztosítja a díjazásról való megalapozott és átlátható tárgyalást, például egy nyilvánosan közzétett álláshirdetésben, az állásinterjú előtt vagy más módon.
A munkáltató nem kérdezheti meg a pályázókat az aktuális vagy korábbi munkaviszonyuk keretében kapott díjazásukról.
A munkavállalóknak joguk van tájékoztatást kérni és írásban tájékoztatást kapni az egyéni bérszintjükről és az átlagos bérszintekről nemek szerinti bontásban azon munkavállalók kategóriái tekintetében, akik a velük azonos munkát vagy egyenlő értékű munkát végeznek.
A munkáltatók észszerű időn, de minden esetben a kérelem benyújtásának időpontjától számított két hónapon belül kötelesek rendelkezésre bocsátani ezeket az információkat.
A munkavállalók nem akadályozhatók meg abban, hogy az egyenlő díjazás elvének érvényesítése céljából közzétegyék a díjazásukat. Tehát amennyiben titoktartást kíván majd kikötni egy munkáltató a munkaszerződésben, akkor ebben sem zárhatják ki értelmezésem szerint azt, hogy az egyenlő díjazás érvényesítése miatt például megbeszélje két azonos pozícióban foglalkoztatott munkavállaló a keresetét.
A munkáltatók ugyanakkor előírhatják, hogy az e cikk alapján a saját díjazásukon vagy bérszintjükön kívül más információhoz hozzájutott munkavállalók a kapott információt nem használhatják fel az egyenlő díjazáshoz való joguk gyakorlásától eltérő célra.
A bérek átláthatóságát illető további szabályokat, valamint az Irányelv egyéb rendelkezéseit – annak terjedelme miatt – következő írásban vizsgálom.
A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...
Korábbi cikkünkben a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények kategóriáját ismertettük. Jelen cikkünkben a vagyon elleni bűncselekmények másik nagy kategóriájával foglalkozunk, az „sima” vagyon elle...
Bár messze még a 2023-as szezon, az esküvői szolgáltatók lefoglalása már javában megkezdődött. Mindenki igyekszik minél jobb áron, minél professzionálisabb szolgáltatásra szerződni. Nyilván az, hog...
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.
Kérdésem vanKérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.