Fontos, hogy ezen jog az ún. fogyasztói szerződéseknél él, tehát amikor a magánszemély fogyasztó egy vállalkozásnál vagy egyéni vállalkozónál veszi igénybe a javító-karbantartó szolgáltatást. További feltétel, hogy a szolgáltatás díja a húszezer forintot meghaladja (áfa-val és anyagköltséggel együtt).
Bizonyítási előny
A jótállás azért biztosít mindig előnyös helyzetet a fogyasztónak, mert a bizonyítási kötelezettség megfordul, és a hibás teljesítéssel összefüggésben a vállalkozásnak kell kimentenie magát, nem pedig a fogyasztónak kell bizonyítani (ez az egyik különbség a szavatossági jogokhoz képest).
Ha a javítás-karbantartás után, a jótállási idő alatt következik be a hiba és ezt a tényt bejelenti a fogyasztó a vállalkozásnak, csak akkor nem kell helytállnia és akkor mentesül a jótállási kötelezettsége alól a szerviz, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Megjegyezzük, hogy ez a kérdés sokszor nem jogi, hanem szakértői kompetenciába tartozik.
Fogyasztót megillető jogok
A jótállás időtartama hat hónap. Ez jogvesztő határidő, ami azt jelenti, hogy elévülésnek, az elévülés nyugvásának vagy megszakításának nincsen helye. A jótállási határidő a szolgáltatást követően, a gépjármű átadásával kezdődik, és hat hónapig tart.
Fontos, hogy a vonatkozó jogszabály kötelező a vállalkozásokra nézve, érvényesen nem zárhatják ki a kötelező jótállás biztosítását a gépjármű javító-karbantartó szolgáltatásoknál. Csak a fogyasztó előnyére térhetnek el. A jogszabály a vállalkozás oldalán jótállási jegy átadási kötelezettséget ír elő – ennek elmaradása azonban a jótállás érvényességét nem érinti. Ilyen esetben a jótállásból eredő jogokat elsődlegesen a munkalappal vagy a fizetést igazoló nyugtával lehet érvényesíteni.
Kiemeljük, hogy ha igénnyel lép fel a fogyasztó, ne halogassa a bejelentést, mert a jótállással haladéktalanul, igazolható módon keresnie kell a javítóműhelyt. A jogszabály visszautal a szavatossági szabályokra, amikor is akként rendelkezik, hogy a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni.
A javítóműhely kötelezettségei
Miután a fogyasztó megteszi a bejelentést, minden esetben jegyzőkönyvet kell hogy kapjon erről. Amennyiben nem ismeri el a hibát a szerviz, azt a jegyzőkönyvben indokolni köteles, és fel kell tüntetnie a jogorvoslati lehetőségeket is. Ha pedig a vállalkozás a jótállási igény teljesíthetőségéről a bejelentéskor nyomban nem tud nyilatkozni, az álláspontját öt munkanapon belül köteles ismertetnie a fogyasztóval.
Végezetül kiemeljük, hogy nemcsak a személygépkocsik javítása tartozik az érintett jogszabály hatálya alá. A fenti eseten kívül a fogyasztói jogokat nyolc szolgáltatási területen védi ez a jogszabály (pl. telefonberendezések vagy órák javítása).