A feladatkörében eljáró felügyelő hivatalos személy, ez azonban nem jelenti azt, hogy azonos jogkörrel járhat el, mint a rendőrség. Mégis fontos megemlíteni azért, mert a feladata ellátása során ellene alkalmazott erőszak vagy munkájának egyebekben történő akadályozása speciális bűncselekményi kategóriát valósít meg. Tevékenysége elvégzéséhez vizsgát kell tennie jogszabályban foglaltak szerint, státuszát tekintve pedig köztisztviselő, akinek jogviszonyára a közszolgálati jogviszony szabályai irányadóak főszabály szerint.
Igazoltatási jogkör
Az adatkezelési szabályokat illetően több jogosultsága van mint egy parkolóőrnek vagy a közösségi közlekedésben működő ellenőrző személynek. A felügyelő ugyanis jogosult a feljelentés megtétele vagy a helyszíni bírság kiszabása végett a természetes személy azonosító adatait vagy lakcímadatait kezelni, tehát el is kérheti azokat az érintettől. Ha ennek nem tesz eleget az érintett, már önmagában ez szabálysértést valósít meg.
Ez a rendelkezés az oka annak, hogy tömegközlekedési eszközön a jegyellenőr sokszor nem egyedül végzi a munkáját, hanem együttműködik a közterület-felügyelő is azért, hogy az azonosítást, illetve a feltartóztatást jogszerűen végre tudják hajtani.
Személy feltartóztatása
További jogosultsága a feltartóztatás tevékenysége. Ha az érintett személy a felügyelő felszólítására nem engedelmeskedik, a szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt, illetőleg a feltartóztatott jármű vezetőjét az intézkedés idejére vagy a további intézkedés megtételéig a helyszín elhagyásában korlátozhatja, vagy megakadályozhatja.
Talán kevésbé ismert jogköre a felügyelőnek, hogy a helyi közúton jogosult a gépjárművet megállítani, illetve feltartóztatni. Utóbbihoz kapcsolható, hogy jogosult kerékbilincset is alkalmazni a felügyelő.
Helyszíni bírságolás
Helyszíni bírság kiszabására szabálysértés esetén általánosságban a rendőrség jogosult. A szabálysértési törvény azonban külön megemlíti azokat a szabálysértéseket, amelyek észlelése esetén a közterület-felügyelő is jogosult lesz bírsággal élni. Ezek többek között az
– ötvenezer forintot meg nem haladó értékre elkövetett lopás, sikkasztás, jogtalan elsajátítás;
– gyermekkorú személy társaságában történő koldulás, járókelők leszólítása vagy házról házra járás koldulás céljából;
– tiltott szerencsejáték szervezése közterületen;
– közterületen közerkölcsbe ütköző magatartás tanúsítása;
– kutyának közterületen való kóborolni hagyása, veszélyes eb nem zárthelyen tartása;
– csendháborítás;
– köztisztasági szabálysértés;
– hozzájárulás nélküli közterületen értékesítés;
– tiltott helyen fürdőzés.
Emellett a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése esetén a megállási, várakozási vagy táblával jelzett behajtási tilalom vagy korlátozás megszegése esetén is jogosult lesz helyszíni bírságolásra a közterület-felügyelet.
Amennyiben gépjármű szabálytalanul várakozik vagy egyéb jogszabályban meghatározott feltétel a gépjármű eltávolítását szabja ki szankcióként, az elszállíttatást a közterület-felügyelet is jogosult lesz elvégezni.
Kötelezettségek
A kötelezettségei közé tartozik az, hogy a tevékenysége teljesítése során köteles országosan egységes egyenruhát viselni, illetve felügyelői jelvényét arra kitűzni. Amennyiben egy gépjármű elszállításáról rendelkezik, köteles erről a rendőrséget értesíteni. A törvény akként rendelkezik, hogy a közterület-felügyelőnek a feladatkörében eljárva nemcsak joga, de kötelessége is a közterületen ellenőrizni a jogszabályban előírt kötelezettségek megtartását.
Ha az eljárás során jogszerűtlenül jár el a közterület-felügyelő, a jogorvoslati lehetőségek jogszabályban biztosítottak. Különbség abban keresendő, hogy szabálysértés vagy közigazgatási szabályszegés elkövetéséről van szó, mert eltérő jogszabály vonatkozik a kettőre. A legtöbb esetben panasz tehető, ezen kívül még a kifogás, vagy a fellebbezés lehetősége biztosított a szabályszegéstől függően.