Ön itt áll:

Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. április 13. ( 590 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető bosszúságot okoz. Mostani cikkünkben azokat a szabályokat tekintjük át, amelyek egy újonnan gyártott és meghibásodott gépjármű kapcsán megilletik az új tulajdonost.

Egy termék, akár egy új autó vásárlásánál komoly bosszúságot okozhat az, ha valami nem úgy működik, ahogy azt a vásárló elvárja. Az emberek többsége azért vesz új autót, mivel eleve nem szeretne azokkal a hibákkal küzdeni, amelyek egy használat autó vásárlásakor tipikusan előfordulhatnak. Pont emiatt bosszantó, ha az érintett kocsi mégis hibás.

A kötelező és szerződés szerinti jótállás, azaz garancia

Egy új autó vásárlásakor, ha azt fogyasztóként vásárolja meg a vevő, a jogszabály maga írja elő a jótállási, azaz garanciális kötelezettséget az eladó terhére. Ennek időtartama 1 év. Ugyanakkor manapság már magától értetődik, hogy a gyártók ennél hosszabb időtartamú jótállást, azaz garanciát vállalnak az adásvétel során. Sőt az is egyre gyakoribb, hogy külön díj ellenében akár sávos időtartamra is megvásárolható a gyártói garancia. Mivel a gyártók ma már különböző lehetőségeket kínálnak, ezért az autó adásvételekor érdemes ezekre a szabályokra kitérni.

A jótállási kötelezettség ezért egyrészről jogszabályon, másrészről pedig a felek szerződésbeli megállapodásától függ. A jótállásnak lényege egyébként az, hogy amikor a jótállás, vagy garancia időtartam alatt bekövetkezik egy hiba, akkor a törvény abból indul ki, hogy az a hiba már a az adásvétel időpontjában is fennállt, tehát az eladó hibásan teljesített. Az eladó pedig csak akkor fog a hibás teljesítés miatti helytállása alól mentesülni, amennyiben ki tudja ez alól menteni magát.

A vevőnek a jótállási idő alatt felmerülő hibajelenséget mindenképp igazolnia kell, ugyanis a törvény ebben az esetben eleve abból indul ki, hogy a hiba már az adásvétel időpontjában fennállt. A kereskedő persze vitathatja ezt, azonban épp ezért saját magát kell kimentenie a helytállási kötelezettsége alól esetleg azzal, hogy bizonyítja, miszerint a hiba a vevő nem rendeltetésszerű használatából ered. Ez a legtöbb esetben műszaki szakkérdés.

A garancia, vagy más néven jótállási könyv részleteiben tartalmazza azt, hogy milyen időre és pontosan mire terjed ki a garancia. Sok esetben forgó-kopó alkatrészek ebbe a körbe nem tartoznak bele.

Mi a teendő, ha jótállási időn belül felmerül a hiba?

Amennyiben valamilyen hibát észlel a vásárló az új autón, akkor azt feltétlenül és igazolható módon szükséges az eladó irányába jelezni. A jótállási könyvben általában részletesen meghatározásra kerül, hogy milyen módon és milyen irányba, azaz kinek kell jelezni a problémát. A hibajelenség fennállása esetén az eladó, illetve a márkaszervíz díjmentesen ki kell, hogy küszöbölje a hibát. Ez vagy javítással, vagy alkatrészcserével történhet meg.

Milyen járulékos igény merülhet fel?

Sokszor merül fel a kérdés, hogy vajon köteles-e az eladó csereautót biztosítani a szervizelés idejére. Mindez elsősorban attól függ, hogy ilyet vállalt-e az eladó, gyártó a jótállási könyvben. Amennyiben igen, úgy erre alapozva igényt lehet tartani a csereautóra. Ellenkező esetben azt kell bizonyítania a vevőnek, hogy a hibás teljesítéssel összefüggő kárigénye tényleg fennáll. Ez tipikusan hosszabb idejű, komolyabb javításoknál merülhet fel, akkor, ha a vevő azt is tudja bizonyítani, hogy számára a jármű használat elengedhetetlen és szívességi használattal a pótlás ideiglenesen nem volt számára megoldható. Ekkor esetleg a bérautó költségének igényérvényesítése merülhet fel.

Kapcsolódó jogi hírek

Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Black Friday – hibás termék

Ügyfelünk karácsony közeledtével egy smart tv-vel szerette volna meglepni a családját.

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Black Friday – hibás termék

Ügyfelünk karácsony közeledtével egy smart tv-vel szerette volna meglepni a családját.

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.