Ön itt áll:

Biztonságos online vásárlás: 5 gyakorlati tipp a megtévesztő webáruházak ellen

Fogyasztóvédelem

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2025. március 12. ( 19 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Az online vásárlás gyors és kényelmes megoldás, de ezzel együtt egyre gyakoribbak a megtévesztő webáruházak is. Ezek az oldalak gyakran irreálisan alacsony árakat kínálnak, nem létező termékeket hirdetnek, vagy egyszerűen eltűnnek a vásárlók pénzével.

Az alábbi öt gyakorlati tipp segít elkerülni a csaló webáruházakat és biztonságosan vásárolni az interneten.

1.Ellenőrizzük a webáruház hitelességét

Mielőtt rendelést adnánk le, mindig vizsgáljuk meg a webáruház megbízhatóságát. Ehhez az alábbi szempontokat érdemes ellenőrizni:

  • Cégadatok elérhetősége: Egy szabályosan működő webáruháznak kötelező feltüntetnie a vállalkozás nevét, székhelyét, adószámát és egyéb azonosítóit. Ha ezek hiányoznak, az gyanús lehet.
  • Kapcsolattartási lehetőségek: Megbízható webáruháznál mindig van telefonos vagy e-mailes ügyfélszolgálat. Ha csak egy „Kapcsolat” űrlap érhető el, az intő jel lehet.
  • Weboldal minősége: A helyesírási hibák, a rosszul megfogalmazott szövegek és az igénytelen dizájn arra utalhatnak, hogy az oldal nem megbízható.
  • ÁSZF és adatkezelési tájékoztató: Egy valódi webáruház minden esetben feltünteti ezeket a dokumentumokat. Ha ezek hiányoznak, az oldal valószínűleg nem szabályosan működik.

Ha egy webshop irreálisan alacsony árakat vagy „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatokat kínál, érdemes gyanakodni.

2.Olvassunk vásárlói véleményeket

A vásárlói visszajelzések sokat elárulhatnak egy webáruház megbízhatóságáról. Az alábbi módokon ellenőrizhetjük az oldal hitelességét:

  • Rákereshetünk a webáruház nevére és az ügyfelek véleményeire.
  • Ha egy webáruház kizárólag pozitív visszajelzéseket tartalmaz, vagy egyáltalán nincsenek róla vélemények, az gyanús lehet.

Ha egy webshopról nem találunk független értékeléseket, érdemes megfontolni a vásárlást.

3.Fizetés előtt ellenőrizzük a fizetési lehetőségeket

A biztonságos webáruházak általában többféle fizetési módot kínálnak, például utánvét, bankkártyás fizetés vagy PayPal. Az alábbi szempontokat tartsuk szem előtt:

  • Ha egy webshop csak előre utalást fogad el, az gyanús lehet. A biztonságosabb fizetési módok – például PayPal vagy bankkártyás vásárlás – biztosítanak visszatérítési lehetőséget problémák esetén.
  • Mindig ellenőrizzük, hogy a bankkártyás fizetés titkosított és biztonságos környezetben történik-e.
  • Érdemes aktiválni a banki értesítéseket, hogy azonnal értesüljünk a tranzakciókról és észrevegyük a gyanús pénzmozgásokat.

Ha egy webshop nem biztosít biztonságos fizetési módot, jobb elkerülni a vásárlást.

4.Nézzük meg a szállítási és visszaküldési feltételeket

Egy megbízható webáruháznak mindig egyértelműen fel kell tüntetnie a szállítási és visszaküldési feltételeket. A következőket érdemes ellenőrizni:

  • Szállítási idő: Ha az oldal irreálisan rövid vagy túl hosszú szállítási időt ígér, az gyanús lehet.
  • Elállási jog: Az EU-s szabályok szerint az online vásárlások esetén 14 napos elállási jog illeti meg a fogyasztót, amely lehetővé teszi a termék visszaküldését indoklás nélkül.
  • Visszaküldési költség: Általában a vásárlónak kell állnia, de a pontos feltételeket mindig érdemes előre tisztázni.

Ha egy webshop nem ad egyértelmű tájékoztatást ezekről a kérdésekről, érdemes gyanakodni.

5.Mit tegyünk, ha mégis csalás áldozatai lettünk?

Ha egy webshop nem teljesíti a megrendelést, hibás terméket küld, vagy más módon becsap minket, fontos, hogy gyorsan cselekedjünk:

  • Először vegyük fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal. Egy megbízható webáruház segíteni fog a probléma megoldásában.
  • Ha nem kapunk választ, vagy nem történik intézkedés, panaszt tehetünk a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál.
  • Bankkártyás vásárlás esetén lehetőség van chargeback (visszaterhelési) eljárásra a bankunkon keresztül.
  • Ha csalás történt, érdemes feljelentést tenni, hiszen az internetes csalás bűncselekménynek minősülhet.

Minden esetben őrizzük meg a vásárlással kapcsolatos e-maileket, nyugtákat és számlákat, mert ezek segíthetnek a jogi lépések során.

Tehát hogyan vásároljunk biztonságosan?

A megbízható webáruházakat átlátható működés, pontos tájékoztatás és biztonságos fizetési lehetőségek jellemzik.

A biztonságos online vásárláshoz érdemes:

  • Mielőtt vásárolunk, ellenőrizni a webshopot és a vásárlói véleményeket.
  • Kerülni a kizárólag előre utalásos fizetést.
  • Alaposan átnézni a szállítási és visszaküldési feltételeket.
  • Ha problémát tapasztalunk, gyorsan intézkedni, és szükség esetén a hatóságokhoz fordulni.

Ha ezeket a tanácsokat betartjuk, nagyobb eséllyel kerülhetjük el a megtévesztő webáruházakat, és biztonságosan vásárolhatunk az interneten.

Kapcsolódó jogi hírek

Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.