Ön itt áll:

Fogyasztói jogok I.: a 14 napos elállási jogról

Fogyasztóvédelem

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2024. október 10. ( 42 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Boltból megvett ruha visszaküldése, interneten rendelt áru adásvételétől elállás stb. A fogyasztói társadalomban nap mint nap röpködnek a fentiek és azokhoz hasonló – sokszor félrevezető – kifejezések. A fogyasztót megillető vásárlási jogok közül cikkünkben a 14 napos elállási jogot érintjük.

A jogi szabályozás szempontjából alapvető különbség van aszerint, hogy hol történik a termék megvásárlása? A 14 napos elállási jog ugyanis NEM minden vásárlás esetén velejáró fogyasztói jog!

Azokra az esetekre korlátozódik, amennyiben interneten keresztül bonyolítottuk le a vásárlást. Ezt a jog üzlethelyiségen kívül kötött és távollévők közötti szerződésnek nevezi, amely esetén megilleti a vevőt az, hogy a termék kézbesítését követő 14 napon belül elállási joggal éljen, tehát visszaküldje a terméket és visszakapja annak vételárát.

Fontos, hogy az elálláshoz való jog csak akkor illeti meg a vevőt, ha fogyasztónak minősül az ingó dolog adásvétele során, tehát ő magánszemélyként eljárva vállalkozástól vásárolta meg a terméket.

Amennyiben az elállási jogot érvényesíteni szeretnénk, úgy ezt a termék átvételétől számított 14 naptári napon belül tehetjük meg. Az elállási szándékot azonban egyértelműen ki kell fejeznünk az eladó felé (az elállási nyilatkozat megfogalmazásához minta az ide vonatkozó rendeletben is található). Fontos, hogy vita esetén a vevőnek kell azt bizonyítania, hogy az elállási nyilatkozatot határidőn belül megküldte az eladónak. Javasoljuk ezért e-mailes közlés esetén azt ajánlott, tértivevényes levél formában is megküldeni az eladónak.

A visszafizetendő költségek mértéke

Az elállási nyilatkozat megküldése és kézhezvétele után a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül köteles visszatéríteni a vételár teljes összegét, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is. Mindez azt jelenti, hogy az eladónak nem csak a termék vételárát kell visszafizetnie, hanem pl. a szállítási költséget is. A visszaküldés közvetlen költségét a fogyasztónak kell viselnie, de a vállalkozás önként átvállalhatja e költség viselését is.

A vevő kötelessége

Fogyasztóként kötelességünk, hogy az átvett terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldjük, illetve a vállalkozásnak átadjuk. Kivétel ez alól, ha a vállalkozás vállalta, hogy az árut maga szállítja vissza. A visszaküldési határidő megtartottnak minősül, ha a terméket a határidő utolsó napján postára adjuk.

E cím alatt ejtünk szót végezetül arról is, hogy a kézhez vett terméket kipróbálhatjuk-e, mielőtt visszaküldenénk? A jogszabály úgy fogalmaz, hogy a fogyasztó csak az áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.

A szükséges használat minden terméknél eltérhet, pl. ruha vagy lábbeli esetében ez azt jelenti, hogy azt felpróbálhatjuk, ám ha a látható hordás, utcán viselés stb. jelei felismerhetők és úgy küldjük vissza az árut, a vállalkozás arányos értékcsökkenésre – végső soron akár a teljes vételár megtartására – tarthat igényt.

Kapcsolódó jogi hírek

Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.