A jogi szabályozás szempontjából alapvető különbség van aszerint, hogy hol történik a termék megvásárlása? A 14 napos elállási jog ugyanis NEM minden vásárlás esetén velejáró fogyasztói jog!
Azokra az esetekre korlátozódik, amennyiben interneten keresztül bonyolítottuk le a vásárlást. Ezt a jog üzlethelyiségen kívül kötött és távollévők közötti szerződésnek nevezi, amely esetén megilleti a vevőt az, hogy a termék kézbesítését követő 14 napon belül elállási joggal éljen, tehát visszaküldje a terméket és visszakapja annak vételárát.
Fontos, hogy az elálláshoz való jog csak akkor illeti meg a vevőt, ha fogyasztónak minősül az ingó dolog adásvétele során, tehát ő magánszemélyként eljárva vállalkozástól vásárolta meg a terméket.
Amennyiben az elállási jogot érvényesíteni szeretnénk, úgy ezt a termék átvételétől számított 14 naptári napon belül tehetjük meg. Az elállási szándékot azonban egyértelműen ki kell fejeznünk az eladó felé (az elállási nyilatkozat megfogalmazásához minta az ide vonatkozó rendeletben is található). Fontos, hogy vita esetén a vevőnek kell azt bizonyítania, hogy az elállási nyilatkozatot határidőn belül megküldte az eladónak. Javasoljuk ezért e-mailes közlés esetén azt ajánlott, tértivevényes levél formában is megküldeni az eladónak.
A visszafizetendő költségek mértéke
Az elállási nyilatkozat megküldése és kézhezvétele után a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül köteles visszatéríteni a vételár teljes összegét, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is. Mindez azt jelenti, hogy az eladónak nem csak a termék vételárát kell visszafizetnie, hanem pl. a szállítási költséget is. A visszaküldés közvetlen költségét a fogyasztónak kell viselnie, de a vállalkozás önként átvállalhatja e költség viselését is.
A vevő kötelessége
Fogyasztóként kötelességünk, hogy az átvett terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldjük, illetve a vállalkozásnak átadjuk. Kivétel ez alól, ha a vállalkozás vállalta, hogy az árut maga szállítja vissza. A visszaküldési határidő megtartottnak minősül, ha a terméket a határidő utolsó napján postára adjuk.
E cím alatt ejtünk szót végezetül arról is, hogy a kézhez vett terméket kipróbálhatjuk-e, mielőtt visszaküldenénk? A jogszabály úgy fogalmaz, hogy a fogyasztó csak az áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.
A szükséges használat minden terméknél eltérhet, pl. ruha vagy lábbeli esetében ez azt jelenti, hogy azt felpróbálhatjuk, ám ha a látható hordás, utcán viselés stb. jelei felismerhetők és úgy küldjük vissza az árut, a vállalkozás arányos értékcsökkenésre – végső soron akár a teljes vételár megtartására – tarthat igényt.