Ön itt áll:

Fogyasztói jogok II.: jótállás, elállás áruházi vásárlás esetén

Fogyasztóvédelem

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2024. október 14. ( 38 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Boltból megvett ruha visszaküldése, interneten rendelt áru adásvételétől elállás stb. A fogyasztói társadalomban nap mint nap röpködnek a fentiek és azokhoz hasonló – sokszor félrevezető – kifejezések. A fogyasztót megillető vásárlási jogok közül cikkünkben a jótállási és elállási jogot érintjük áruházi vásárlások esetén.

Gyakori tévhit, hogy 14 napos – vagy bármilyen időtartamú – elállási jog megilleti a vevőt abban az esetben is, ha ún. jelenlévők közötti szerződéskötésről van szó. Azaz abban az esetben, amikor az eladó (kereskedő vagy vállalkozás) és a magánszemély vevő (fogyasztó) fizikálisan is egy helyiségben tartózkodnak. Fontos, hogy jogszabály ilyen jogot nem biztosít a fogyasztónak. Ez az eset csak internetes vásárlások esetén, az ún. távollévők között megkötött szerződés (pl. a telefonos értékesítés is ilyen) esetén merül fel.

Szót kell ejtenünk azonban arról a mostanában egyre inkább – meghatározott termékek kapcsán, pl. ruhanemű – elterjedt vásárlási gyakorlatról, hogy bizonyos időn belül a megvásárolt terméket indokolás nélkül visszavihetjük a boltba, és visszakérhetjük a vételárat a termék leadásával. Ez is elállási jog, azonban nem a jogszabály erejénél fogva, hanem az eladó „jófejségéből” biztosított jog arra az esetre, ha a termék nem tetszik, vagy bármilyen oknál fogva meggondolja magát a vevő. Az eladó előírhat bizonyos kötelezettségeket ezen jog gyakorlásához – pl. címke maradjon rajta a terméken, az árut nem lehet használni stb.). Ezen körülményekről feltétlenül tájékozódjunk a vásárlás során.

Elállás, hibás termék

A fenti esetet leszámítva, főszabály szerint tehát egy termék megvásárlása után fogyasztóként sem állhatunk el a szerződéstől indoklás nélkül. Ettől eltérő eset, hogyha a terméknek valamilyen hibája van, és kellékszavatossági vagy (kötelező) jótállási jogként állunk el a szerződéstől. Ennek a jognak a háttérszabályait, a felekre vonatkozó jogokat és kötelezettségeket azonban más rendelkezések adják, melyek ismertetése a jelen cikk keretein túlmutat.

Szintén tévhit, hogy három napon belül bármikor, indokolás nélkül jogunk van visszavinni a boltba a terméket és visszakérni az árát, ha az mégsem tetszik vagy nem szeretnénk megvásárolni. Az említett három munkanapos szabály létezik, azonban szintén a fent is hivatkozott hibás teljesítéshez kapcsolódik, a kötelező jótállás hatálya alá tartozó meghatározott tartós fogyasztási cikkek esetén. Ilyenkor ugyanis, amennyiben három napon belül felfedezzük, hogy a termék hibás, a vállalkozás köteles azt kicserélni.

Kapcsolódó jogi hírek

Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás teljesítés
Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Aki mostanában vásárolt, megrendelésre autót, tapasztalhatta, hogy mind a gyártási, mind pedig a leszállítási határidők jelentősen megnövekedtek. Ezt követően az átvett autó meghibásodása érthető b...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Tévesen feltüntetett árak a boltban

Szinte mindenki járt már legalább egyszer úgy, hogy egy boltban vagy akár egy webshopban észrevette, a megvásárolni kívánt termék árcédulája jóval alacsonyabb, mint amennyinek normál körülmények kö...

Elolvasom
Fogyasztóvédelem
Hibás használtautót vettem, mit tehetek

A személygépjárművek meghatározó szerepet töltenek be mindennapi életünkben. A legtöbb családnak meghatározó fontosságú, hogy megbízható és hosszú élettartalmú gépjárművel rendelkezzen. A gépjárműv...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.