Gyakori tévhit, hogy 14 napos – vagy bármilyen időtartamú – elállási jog megilleti a vevőt abban az esetben is, ha ún. jelenlévők közötti szerződéskötésről van szó. Azaz abban az esetben, amikor az eladó (kereskedő vagy vállalkozás) és a magánszemély vevő (fogyasztó) fizikálisan is egy helyiségben tartózkodnak. Fontos, hogy jogszabály ilyen jogot nem biztosít a fogyasztónak. Ez az eset csak internetes vásárlások esetén, az ún. távollévők között megkötött szerződés (pl. a telefonos értékesítés is ilyen) esetén merül fel.
Szót kell ejtenünk azonban arról a mostanában egyre inkább – meghatározott termékek kapcsán, pl. ruhanemű – elterjedt vásárlási gyakorlatról, hogy bizonyos időn belül a megvásárolt terméket indokolás nélkül visszavihetjük a boltba, és visszakérhetjük a vételárat a termék leadásával. Ez is elállási jog, azonban nem a jogszabály erejénél fogva, hanem az eladó „jófejségéből” biztosított jog arra az esetre, ha a termék nem tetszik, vagy bármilyen oknál fogva meggondolja magát a vevő. Az eladó előírhat bizonyos kötelezettségeket ezen jog gyakorlásához – pl. címke maradjon rajta a terméken, az árut nem lehet használni stb.). Ezen körülményekről feltétlenül tájékozódjunk a vásárlás során.
Elállás, hibás termék
A fenti esetet leszámítva, főszabály szerint tehát egy termék megvásárlása után fogyasztóként sem állhatunk el a szerződéstől indoklás nélkül. Ettől eltérő eset, hogyha a terméknek valamilyen hibája van, és kellékszavatossági vagy (kötelező) jótállási jogként állunk el a szerződéstől. Ennek a jognak a háttérszabályait, a felekre vonatkozó jogokat és kötelezettségeket azonban más rendelkezések adják, melyek ismertetése a jelen cikk keretein túlmutat.
Szintén tévhit, hogy három napon belül bármikor, indokolás nélkül jogunk van visszavinni a boltba a terméket és visszakérni az árát, ha az mégsem tetszik vagy nem szeretnénk megvásárolni. Az említett három munkanapos szabály létezik, azonban szintén a fent is hivatkozott hibás teljesítéshez kapcsolódik, a kötelező jótállás hatálya alá tartozó meghatározott tartós fogyasztási cikkek esetén. Ilyenkor ugyanis, amennyiben három napon belül felfedezzük, hogy a termék hibás, a vállalkozás köteles azt kicserélni.