Ön itt áll:

Home Office vs. Távmunka – mi a különbség?

Munkajog

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. december 21. ( 338 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

A 2020-as COVID járvány gyökeresen megváltoztatta a munkáltatók és munkavállalók hozzáállását az otthoni munkavégzéshez. A nyugatról betörő home office kifejezésre a magyar jogszabályok 100%-ban pontos lefedettséget nem biztosítanak. Vagy mégis? Cikkünkben ezt a témakört járjuk körbe.

Mi az a home office?

A home office angol kifejezés, ami magyarul otthoni munkavégzésnek fordítható. Ebben az esetben a munkáltató engedélyt ad a munkavállalójának arra, hogy a munkáját otthonából végezze el. Fontos elhatárolni a Munka Törvénykönyvében megtalálható távmunka fogalmát az alkalmankénti otthoni munkavégzéstől. A két fogalom ugyanis nem fedi egymás.

Mi az a távmunka a Munka Törvénykönyve szerint?

A hatályos Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 196. § rendelkezik a távmunkavégzésről az alábbi módon:

  1. § (1) Távmunkavégzés esetén a munkavállaló a munkát a munkaidő egy részében vagy egészében a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen végzi.

(2) A munkaszerződésben meg kell állapodni a munkavállaló távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatásában.

Mi a különbség a home office és a távmunka között?

Ahogy az előző részben olvasható volt, a távmunka fő jellemvonása, hogy a munkavállaló dolgozó rendszeres jelleggel a munkáltató irodájától elkülönült helyen, valamilyen számítástechnikai eszköz segítségével végzi el munkáját, mely munka eredményét elektronikus úton (jellemzően emailen vagy más csevegőprogram igénybevételével) továbbít a munkáltató irányába.

A fenti megfogalmazásból kitűnik, hogy a távmunka csak azon munkakörök vonatkozásában értelmezhető, ahol a munka számítástechnikai eszközön végezhető és továbbítható a munkáltató felé. Sajnos egy kőműves szakember vagy autószerelő minden igyekezete ellenére sem tudja otthona kényelméből ellátni munkáját, így a távmunka lehetősége azon munkavállalóknak marad meg, akik ezt megtehetik (pl.: újságírók, programozók…stb.).

Fő szabály szerint távmunkavégzés esetén a munkavállaló munkarendje kötetlen, a munkavállaló kötetlen munkaidőben dolgozik, saját maga osztja be munkaidejét. Költségviselésben mindenképpen érdemes előre megállapodni. Bizonyos távmunkák esetén is felmerülhetnek a munkavégzéssel kapcsolatos komolyabb költségek. Lehet például a telefon vagy internet költsége, de akár a munkához szükséges különleges eszköz vagy nyomtatási költség is előfordulhat, ha a munkavégzés jellege ezeket megkívánja.

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. tv. („Szja. tv.”) új szabályai értelmében a munkáltató a távmunkaszerződés alapján home office-ban dolgozó munkavállalójának havonta az adóév első napján érvényes havi minimálbér 10%-ának megfelelő összeget (2022-ben havi 20.000 Ft-ot) fizethet ki költségtérítésként, SZJA-mentesen. Fontos leszögezni, hogy nem munkáltatói kötelezettségről, hanem csak egy lehetőségről van szó.

Távmunkát lehet részlegesen vagy teljesen végezni. Részlegesen esetén például a munkavállaló csak hetente két napot megy be az irodába, míg hármat otthoni munkavégzéssel tölt. Ahogy a Munka Törvénykönyve 196. § (2) bekezdése is előírja, távmunka keretében történő foglalkoztatást munkaszerződésben kell rögzíteni. Ez azt jelenti, hogy egyoldalú módon nem rendelheti el a munkáltató, illetve nem követelheti a munkavállaló, tehát a felek kétoldalú megállapodása kell hozzá.

Ehhez hozzá tartozik, hogy a COVID járvány idején a 47/2020 (III. 18.) Korm. rendelet értelmében a munkáltatónak meg volt a joga, hogy egyoldalú módon elrendelje az otthoni munkavégzést, de ezen Kormányrendelet időközben, 2020. június 18. napján hatályon kívül helyezték.

A különbség tehát a távmunka és a home office között a rendszerességben fedezhető fel. Nem számít távmunkának, ha a munkáltató csak alkalmi jelleggel engedélyezi a munkavállalónak, hogy munkáját otthonról végezze el.

A home office, vagyis az otthoni munkavégzés nem egyenlő a távmunkavégzéssel. Valójában a home office nincs külön nevesítve a Munka Törvénykönyvében.

Jellemzően az erre alkalmas munkakörökben a munkáltató a munkavállaló betegállományra nem szoruló kisebb megbetegedések vagy náthák esetén alkalmi jelleggel engedélyezni a munkavállalónak az otthoni munkavégzést, de ez nem minősül távmunkának jogi szempontból.

Az alkalmi jellegű home office-t nem szükséges munkaszerződésben sem rögzíteni, a munkáltató egyoldalú utasításban vagy egy belső szabályzatban is rendelkezhet úgy, hogy biztosítja munkavállalóinak ezt a lehetőséget, amellyel aztán vagy élnek a dolgozók, vagy nem.

Otthonról dolgozni? Vannak buktatók?

Megoszlanak a vélemények, viszont nem lehet eltekinteni a ténytől, hogy számos kutatás azt az eredményt állapította meg, hogy az otthoni munkavégzés hatékonyságnövekedést produkál a munkavállalóknál, mivel jelentősen nagyobb szabadságot biztosít a munkarend megtervezésében és kivitelezésében. Ezen kívül nem szabad elfelejteni, hogy az ember társas lény, vagyis amikor társas közegbe helyezik akarva-akaratlanul folyamatos interakcióba keveredik a többiekkel, ami a produktivitásra kedvezőtlen tud lenni. Otthon a négy fal között magányban sok esetben sokkal könnyebben ráveszi magát az ember a munkára, mivel nincs annyi zavaró tényező, mint egy zsúfolt és hangos irodai közegben.

Az otthonról végzett munkával időt és pénzt is spórolni lehet, mivel nem szükséges a bejutásra és készülődésre annyi energiát és pénzt áldozni. Az otthoni munkavégzés árnyoldala, hogy a munkavállaló könnyen elszigetelődik, illetve a kapcsolattartás hiányosságai miatt különböző kedélybetegségek is felüthetik a fejüket.

Az sem mindegy, hogy milyen elektronikai eszközön végezzük a munkát. Ez azért fontos, mert a munkavédelmi szabályok a munkavállaló munkaeszközére is vonatkoznak. Amennyiben saját eszközünkről dolgozunk, akkor a munkáltatónak kell kockázatbecslést végezni, hogy alkalmas-e munkavédelmi szempontból az eszköz. Ebben az esetben azonban a munkaeszköz biztonságos állapotának fenntartása a munkavállaló kötelezettsége.

Távmunkavégzés esetén is igaz az, hogy a munkáltató nem tekinthet be a munkavállalónak a munkavégzéshez használt számítástechnikai eszközön tárolt, de nem a munkaviszonnyal összefüggő adataiba (magánlevelezés, családi fotók stb.). Azt azonban előírhatja a munkáltató, hogy az általa biztosított eszközt a munkavállaló kizárólag a munkavégzéshez használhatja.

Ha a munkaeszközt a munkáltató biztosítja, akkor a munkáltató felelőssége, hogy a munkaeszköz az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkavégzési feltételeknek megfeleljen. Ez esetben a céges laptop meghibásodása okozta sérülés munkahelyi balesetként értékelhető.

Ha már munkavédelemnél tartunk, mi a helyzet az otthoni balesetekkel?

Az otthoni munkavégzés közben történt balesetek minősülhetnek munkahelyi balesetnek? Fontos leszögezni, hogy otthoni munkavégzés során is be kell tartani a munkavédelmi szabályokat úgy, mintha az irodából dolgoznánk. Ha a munkavállalót otthon a munkaviszonnyal összefüggésben baleset éri, az munkahelyi balesetnek fog minősülni.

Fontos, hogy távmunkavégzés csak a munkáltató által munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített munkahelyen folytatható. Ahogy fent írtuk a távmunkát a munkaszerződésben rögzíteni kell, így rögzítésre kerül a meghatározott helyiség, ahol a munkavállaló a számítástechnikai eszközzel rendszeresen a munkáját végzi. Ilyenkor nem az egész lakás minősül majd munkahelynek, hanem az a helyiség, ahol a munkavállaló dolgozik.

A munkáltatónak az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében kötelessége rendszeresen meggyőződni arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek és a munkavállalók ismerik, illetve betartják a rájuk vonatkozó rendelkezéseket. A munkáltató ellenőrzési jogkörével élve – előzetes bejelentést követően – beléphet a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlan területére és ott ellenőrizheti a munkakörülményeket, kockázatértékelést végezhet és balesetvizsgálatot folytathat le. Fontos, hogy az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a munkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet, így tilos az előzetes bejelentés nélküli, vagy a munkaidőn kívül tartott ellenőrzés.

Összefoglalás

A fő különbség a távmunka és a home office között a rendszerességben fedezhető fel, valamint akkor minősül az Mt. szerint távmunkának egy munkajogviszony, ha az rögzítésre került a munkaszerződésben, illetve a felek megállapodtak a specifikumokról.

Kapcsolódó jogi hírek

Munkajog
Mi a teendő munkabaleset esetén?

Munkabalesetnek az a baleset minősül, ami a munkavállalót a szervezett munkavégzés közben vagy azzal kapcsolatban éri, a baleset időpontjától és helyétől illetve a sérülést elszenvedett alkalmazott...

Elolvasom
Egyéb
Munkajog
Munkabaleset vagy sem?

A Munka Törvénykönyve egyértelműen rögzíti, hogy a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a munkaviszonnyal összefüggésben okozott kárt. A munkáltató e kötelezettsége alól akkor mentesül,...

Elolvasom
Munkajog
Felmondás, vagy elbocsátás?

Ügyfelünk folyamatosan romló egészségi állapota miatt munkáját már nehezen tudta ellátni, üzemorvosi minősítései időről-időre rosszabbak voltak, munkáltatója mégsem bocsátotta el őt.

Elolvasom
Munkajog
Mi a teendő munkabaleset esetén?

Munkabalesetnek az a baleset minősül, ami a munkavállalót a szervezett munkavégzés közben vagy azzal kapcsolatban éri, a baleset időpontjától és helyétől illetve a sérülést elszenvedett alkalmazott...

Elolvasom
Egyéb
Munkajog
Munkabaleset vagy sem?

A Munka Törvénykönyve egyértelműen rögzíti, hogy a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a munkaviszonnyal összefüggésben okozott kárt. A munkáltató e kötelezettsége alól akkor mentesül,...

Elolvasom
Munkajog
Felmondás, vagy elbocsátás?

Ügyfelünk folyamatosan romló egészségi állapota miatt munkáját már nehezen tudta ellátni, üzemorvosi minősítései időről-időre rosszabbak voltak, munkáltatója mégsem bocsátotta el őt.

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.