Vagyon elleni bűncselekmények I.
A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...
A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2025. március 27. ( 6 napja)
Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
Számos sajtóhír tárgyalta a Kúria 2025. januárjában meghozott Pfv.20685/2024/5. számú precedensképes határozatának tartalmát. A döntés ugyanis eddig egyedülálló módon nem tekintette súlyosan gondatlannak azt az ügyfelet, aki bizalmas adatokat osztott meg az internetes csalókkal. A bank pedig ennek következtében köteles volt téríteni ügyfél részére.
Vizsgáljuk meg a döntés főbb jogalapi kérdéseit!
A fogyasztó ügyfél egy online apróhirdetési portálon kívánt egy terméket eladni. Egy vevőtől üzenetet kapott, amelyben kérte, hogy adja meg e-mail címét, amit teljesített. Ezt követően az online apróhirdetési portálon értesítést kapott arról, hogy a terméket megvásárolták. Az üzenetben volt egy „pénzt szeretne kapni” megnevezésű link, amelyre rákattintva egy, a bank hivatalos netbank felületével látszólag megegyező felületre jutott. Itt megadta a netbanki belépéshez szükséges adatait, majd az sms-ben kapott kódot is. Ezután egy 1 forint összegű átutalás jóváhagyására szolgáló sms üzenetet kapott, amely tranzakció jóváhagyására szolgáló számsort megadta az álbanki felületen. Később belépett a mobilbank alkalmazásába, ahol látta, hogy bankszámlájáról jóváhagyása nélkül 1.431.000 forintot utaltak át egy ismeretlen belföldi bankszámlára. Tehát összesen kettő átutalás történt, de csak az elsőt hagyta jóvá a fogyasztó.
A 2009. évi LXXXV. törvény (Pft.) előírja, hogy fizetési művelet teljesítésére akkor kerülhet sor, ha azt a fizető fél előzetesen jóváhagyta. Előírás továbbá, hogy a pénzforgalmi szolgáltató erős ügyfél-hitelesítést köteles alkalmazni elektronikus fizetési művelet kezdeményezése esetén, valamint bármely távoli csatornán végrehajtott műveletet esetén, ami fizetéssel kapcsolatos csalásokra és más visszaélésekre adhat módot. A második átutalás alkalmával ez a felek által nem vitatottan nem teljesült. A Kúria ezért nem vizsgálta érdemben azt, hogy az erős ügyfél-hitelesítés nem valósult meg, ugyanis abban nem volt kétség.
A Pft. további előírásai alapján a jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése esetén a bank köteles
Mindezek alapján tehát volt egy jóvá nem hagyott fizetési művelet, ami főszabályként a bank felelősségét jelenti.
A bank védekezését lényegét tekintve az alábbiakra alapította.
A Pft. előírja, hogy az ügyfél köteles a személyes hitelesítési adatai biztonságban tartása érdekében az adott helyzetben általában elvárható magatartást tanúsítani.
A törvény rögzíti továbbá, hogy a bank mentesül fenti felelőssége alól, ha bizonyítja, hogy a jóvá nem hagyott fizetési művelettel összefüggésben keletkezett kárt a fizető fél csalárd módon eljárva okozta, vagy a kárt az elvárható magatartásra vonatkozó kötelezettségeinek szándékos vagy súlyosan gondatlan megszegésével okozta, így különösen ha a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz használatához szükséges személyes hitelesítési adatait arra nem jogosult harmadik fél részére átadja vagy megismerhetővé teszi.
A legfőbb bírói fórumnak tehát azt kellett vizsgálnia, hogy a fogyasztó szándékosan, vagy súlyosan gondatlanul megszegte-e a kötelezettségét a személyes hitelesítési adatok tekintetében.
A határozat elvi tartalma szerint:
A súlyos gondatlanság több a puszta gondatlanságnál, a gondossági kötelezettség megsértésénél, az jelentős mértékű hanyagságról tanúskodó magatartást jelent. Annak megállapítása során, hogy egy magatartás valamely konkrét esetben súlyosan gondatlannak minősül-e, személyre szabottan, valamennyi körülményt értékelve azt kell vizsgálni, hogy a fogyasztó szubjektíve tisztában volt-e magatartása következményével, számolnia kellett-e a kár bekövetkezésével, a gondosság olyan szintű elhanyagolása valósult-e meg, amelyből következően szinte kívánta a kár mint eredmény bekövetkezését, vagyis a hátrányos következményekkel kapcsolatban megállapítható-e a fogyasztó nagyfokú közömbössége.
A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...
Korábbi cikkünkben a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények kategóriáját ismertettük. Jelen cikkünkben a vagyon elleni bűncselekmények másik nagy kategóriájával foglalkozunk, az „sima” vagyon elle...
Bár messze még a 2023-as szezon, az esküvői szolgáltatók lefoglalása már javában megkezdődött. Mindenki igyekszik minél jobb áron, minél professzionálisabb szolgáltatásra szerződni. Nyilván az, hog...
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.
Kérdésem vanKérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.