Vagyon elleni bűncselekmények I.
A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...
A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2025. április 3. ( 15 napja)
Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.
Különböző biztosítótársaság különböző termékei tartalmaznak lopáskárra vonatkozó biztosítást. Ez biztosítási feltételektől függően vonatkozhat az eltulajdonított dolog értékére, vagy akár a lopással összefüggésben bekövetkezett minden vagyoni hátrányra, például a dolgot érintő megrongálódásokra.
Felmerül azonban sokszor – tipikusan például gépjárművek ellopása esetén – az a kellemetlen helyzet, hogy a lopás cselekményének elkövetőjét nem tudják azonosítani, azaz kilétére nem derül fény. A biztosítótársaságok pedig bizonyos esetekben a lopáskár mint biztosítási esemény bizonyítatlansága miatt elutasítják a kifizetést.
Vizsgáljuk meg, hogy a vonatkozó szabályozás milyen követelményeket támaszt ilyenkor!
Alapvetően a kiindulóhelyzet az eljárásjogi szabályok miatt, hogy a biztosítási esemény bekövetkezését a biztosítottnak, azaz a károsultnak szükséges hitelt érdemlően bizonyítani. Adott a szituáció, hogy ellopták az autónkat, megtettük a rendőrségi feljelentést, a nyomozásban viszont nem sikerül kideríteni, hogy ki volt az elkövető. Hogyan tudjuk bizonyítani, hogy lopás történt?
Mindenképpen javasolt a rendőrségi feljelentés megtétele. Enélkül ugyanis valóban jóval kevesebb jel fog arra utalni, hogy bűncselekmény következett be. Célszerű az észlelést követően azonnal a rendőrséghez fordulni és az esetlegesen rendelkezésre álló bizonyítékokat – potenciális tanúk, alkatrészek, nyomok – biztosítani a hatóság közreműködésével. Ha a feljelentést önmagában nem fogadja el a biztosító, akkor jelentkezik komplexebb probléma. Mihez köthetik ilyenkor a biztosítási szolgáltatás teljesítését?
A biztosítási tevékenységről szóló törvény (Bit.) rögzíti, hogy a biztosító a biztosítási szerződési feltételekben köteles meghatározni, hogy a biztosítási esemény bekövetkezése esetén milyen szolgáltatásokat és költségeket milyen okiratok bemutatása ellenében teljesít. Tehát mindig alaposan nézzük át a biztosító ÁSZF-ét, mert abban felsorolják azokat az iratokat, egyéb dokumentumokat, amik kellhetnek a biztosítási esemény bejelentéséhez. Ami abban nem kerül jelölésre, azt lényegében a biztosító nem követelheti a biztosítottól. (az általános szerződési feltételekről általánosságban írt cikkünket itt tekinthetik meg.
A Bit. azt is előírja, hogy a biztosító a szolgáltatása teljesítésének esedékességét csak olyan okirat bemutatásától teheti függővé, amely a biztosítási esemény bekövetkezésének igazolásához, illetve a teljesítendő szolgáltatás mértékének meghatározásához szükséges. Szabálysértési eljárás jogerős befejezéséhez, illetve a büntetőeljárást véglegesen lezáró határozathoz nem kötheti a teljesítést. Ez a rendelkezés azért kulcsfontosságú, mert egy büntetőeljárás hosszú évekig is tarthat, ennek a kivárása aránytalan terhet róna a károsultra.
Érdekes kérdés az olyan ÁSZF-i megfogalmazás, ami egy általános kötelezettséget telepít a biztosítottra. Példának okáért „minden szükséges irat” bekérésre jogosítja a biztosítót. Az ilyen rendelkezés érvényessége tekintetében kétségek merülhetnek fel.
A Kúria a Pfv. 20.797/2012/5. számú precedensértékű határozatában foglalkozott a kérdéssel. A döntés elvi tartalma a következőképpen foglalható össze: „a lopáskár bizonyításánál abból kell kiindulni, hogy a károsító cselekmény elkövetése nyilvánvalóan olyan körülmények között zajlik, hogy arról közvetlen bizonyíték alig állhat rendelkezésre, az elkövető kilétének felderítése hiányában az összes rendelkezésre álló bizonyíték egybevetése és a bizonyító fél előadásának hitelessége alapján kell állást foglalni abban a kérdésben, hogy a lopás ténye bizonyított-e”
A felsőbírósági esetjog szerint tehát ilyenkor az összes bizonyíték, valamint a peres felek előadásai alapján kell eldönteni, hogy a biztosítási esemény megvalósult-e. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a bíróság különösen, a teljesség igénye nélkül a következő adatokat, bizonyítékokat mérlegelheti.
Hazánkban nincsen kiterjedt ítélkezési gyakorlata a lopáskárok miatti biztosítási jogvitáknak. Ugyanakkor a Kúria világos és egyértelmű döntést hozott. Ennek következtében a biztosító köteles teljesíteni a szolgáltatást, amennyiben az eset körülményeiből megállapítható bírósági mérlegeléssel a lopás megtörténte.
A vagyon elleni bűncselekmények két csoportját ismeri jelenleg hatályos Büntető Törvénykönyvünk. Ezek a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények és a „sima” vagyon elleni bűncselekmények. Jelen kétr...
Korábbi cikkünkben a vagyon elleni erőszakos bűncselekmények kategóriáját ismertettük. Jelen cikkünkben a vagyon elleni bűncselekmények másik nagy kategóriájával foglalkozunk, az „sima” vagyon elle...
Bár messze még a 2023-as szezon, az esküvői szolgáltatók lefoglalása már javában megkezdődött. Mindenki igyekszik minél jobb áron, minél professzionálisabb szolgáltatásra szerződni. Nyilván az, hog...
Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.
Kérdésem vanKérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 5 munkanapon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.