Ön itt áll:

Parkoljunk okosan II.

Közlekedés

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. december 13. ( 295 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Egy korábbi cikkünkben részletesen áttekintettük azokat a KRESZ szabályokat, amiknek meg kell felelnünk mindennapi közlekedésünk során annak érdekében, hogy gépjárművünkkel szabályosan tudjunk parkolni. Jelen cikkünkben két, speciálisabb témakörrel foglalkozunk: a járdán parkolás szabályaival, illetve a zöldfelületen történő parkolás veszélyeivel.

A járdás parkolás szabályai

Számtalan olyan helyzet, közlekedési szituáció van, amikor a leglogikusabb megoldásnak az tűnik, hogyha gépjárművünkkel részben vagy egészben a járdán állunk meg. Bizonyos esetekben pedig felmerülhet kérdésként, hogy az általunk parkolásra kiszemelt terület járda-e egyáltalán.

A KRESZ értelmében járdának minősül az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló – az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt – része. Nem szükséges tehát, hogy a járda szilárd útburkolattal rendelkezzen, így akár egy murvával leszórt terület is minősülhet járdának.

A járdán történő parkolásnak pedig speciális szabályai vannak. Nem elegendő pusztán az, hogy jelzőtábla ne tiltsa a járdán történő parkolást, a szabályos várakozáshoz további feltételeknek is teljesülnie kell.

Járdán – részben vagy teljes terjedelemben – csak akkor szabad megállni, ha

  1. a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
  2. b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
  3. c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
  4. d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

A járdán a mozgásában korlátozott személy (vagy az őt szállító jármű vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár az előzőekben említett b)-d) feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.

A fentiek alapján tehát bármennyire is csábító és logikus megoldásnak tűnhet parkolóhely hiányában a járdán parkolni, mindig gondoljuk át, hogy a fenti négy feltétel valóban teljesül-e. Hiába felelünk meg ugyanis akár három feltételnek a négyből, ha bármelyik feltétel hiányzik, szabálytalanul parkolunk.

A zöldfelületen történő parkolás

Szintén sok esetben lehet csábító megoldás, hogy ahelyett, hogy parkolóhely után kutassunk egy fárasztó munkanap végén, egyszerűen csak megálljunk a parkoló melletti füves, földes területen, hiszen ott úgyse zavarunk senkit.  Lakótelepeken ennek igen változatos formái is ki tud alakulni, sokszor még az egyes parkolóhelyeket elválasztó füves területeken is autók állnak, hiszen estére máshol sehol nincs szabad hely, se közel, se távol.

A KRESZ alapvetően nem rendelkezik sem arról, hogy mi minősül zöldfelületnek, sem arról, hogy megengedett vagy tiltott az ott történő parkolás. A KRESZ azt azonban kimondja, hogy járművel megállni főszabály szerint az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. Alapvetően tehát a KRESZ úgy rendelkezik, hogy járművel parkolni az úttesten szabad, nem pedig a mellette lévő füves vagy földes területen. Aki tehát lakott területen belül úgy parkol füves, földes zöldterületen, hogy ez nem felel meg a KRESZ rendelkezéseinek, szabálysértést követ el, amely miatt szabálysértési bírság kiszabásának lehet helye.

A fentieken túlmenően azonban a legtöbb önkormányzat is kialakította a zöldfelületeken történő parkolások megakadályozására irányuló eszköztárát. Általában az erre vonatkozó szabályokat a közösségi együttélés szabályairól szóló rendeletek tartalmazzák. A zöldfelületeken történő parkolás miatt tehát az egyes önkormányzatok saját rendeleteik alapján is kiszabhatnak büntetéseket. Függetlenül tehát attól, hogy a gépjárművezető hol lakik, járt-e már valaha életében azon a környéken, ahol leparkolt, minden esetben az adott önkormányzat rendelete alapján lehet megítélni, hogy a megállásért büntethetnek-e a közterület-felügyelők. Ezekben az esetekben jogi szempontból igen jelentős lehet az, hogy az adott önkormányzat rendelete pontosan miképp fogalmazza meg a szabályszegés tényállását, illetve előírja-e az üzembentartó objektív felelősségét. A fővárosban például több olyan kerületi szabályozás is megfigyelhető, amelyekben továbbra is csak az a személy büntethető, aki azt elkövette, tehát aki a járművel a zöldfelületre leparkolt és az üzembentartónak nincs objektív, mögöttes felelőssége.

Összefoglalás

Gépjárművünkkel történő parkolás során tehát számtalan szabályt kell betartanunk, így természetesen könnyű is hibázni. Legyünk ugyanakkor különösen figyelmesek akkor, hogyha részben vagy egészben járdán kívánunk parkolni, illetve lehetőség szerint kerüljük a zöldfelületen történő parkolást.

Kapcsolódó jogi hírek

Közlekedés
Közlekedési balesetek
Jellegzetes téli balesetek és az ebből eredő kártérítési igény

Télen, a hideg jeges időnek köszönhetően, jellegzetes balesetek következnek be. Se szeri, se száma a jeges úton történő baleseteknek, legyen szó gyalogosról, vagy járművekről. Most ez ilyen típusú ...

Elolvasom
Közlekedés
Lejárt jogosítvány hosszabbítása

Meghatározott időközönként, mint a többi igazolványunkat is, a jogosítványt is szükséges hosszabbítani. Bár a veszélyhelyzet fennállása alatt érvényben voltak olyan rendelkezések, amelyek alapján a...

Elolvasom
Közlekedés
Kátyúból eredő gépjármű károk

Magyarországon nagyon gyakori káresetként jelentkeznek a közutak hibáiból eredő gépjárműkárok. Ezeknek a károknak a nagy részét a gépjármű tulajdonosa viseli és fel sem merül, hogy lehetne olyan sz...

Elolvasom
Közlekedés
Közlekedési balesetek
Jellegzetes téli balesetek és az ebből eredő kártérítési igény

Télen, a hideg jeges időnek köszönhetően, jellegzetes balesetek következnek be. Se szeri, se száma a jeges úton történő baleseteknek, legyen szó gyalogosról, vagy járművekről. Most ez ilyen típusú ...

Elolvasom
Közlekedés
Lejárt jogosítvány hosszabbítása

Meghatározott időközönként, mint a többi igazolványunkat is, a jogosítványt is szükséges hosszabbítani. Bár a veszélyhelyzet fennállása alatt érvényben voltak olyan rendelkezések, amelyek alapján a...

Elolvasom
Közlekedés
Kátyúból eredő gépjármű károk

Magyarországon nagyon gyakori káresetként jelentkeznek a közutak hibáiból eredő gépjárműkárok. Ezeknek a károknak a nagy részét a gépjármű tulajdonosa viseli és fel sem merül, hogy lehetne olyan sz...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.