A vadásztársaság könnyebb mentesülését beiktató módosító jogszabály emellett ugyanis érintette a gyorsforgalmi utak helyzetét is, ahol addig köztudottan nehezebben hivatkozhatott a vadásztársaság azon mentesülési indokra, hogy olyan elháríthatatlan külső körülmény okozta a kárt, amely a tevékenységi körén kívül esik. A módosítást követően explicit kimondja a jogszabály, hogy az út üzemeltetőjét terheli a felelősség, és nem a vadásztársaságot gyorsforgalmi utak esetében. Gyorsforgalmi utat ugyanis úgy kell üzemeltetni, hogy arra a vad ne jusson fel.
A felelősség megállapításánál az lesz a kérdés – és valószínűleg szakértői kérdés –, hogy
-a baleset területén kerítés vagy egyéb védelmi intézkedés a szabályoknak megfelelően volt-e létesítve,
-sérülés volt-e rajta,
-az ellenőrzési kötelezettségének az útkezelő az előírtaknak megfelelő módon és időszakonként eleget tett-e,
-ha igen, volt-e egyéb tevékenység, amit elmulasztott és aminek megtételével a kár elkerülhető vagy mérsékelhető lett volna?
További kérdés, hogy a most hatályos kötelező kerítés építési és ellenőrzési szabályok továbbra is elegendőek-e annak megakadályozására, hogy a vad bejusson az útra – tekintettel arra is, hogy a statisztikák alapján évről évre nő a vadkáros balestek száma.
Álláspontunk szerint a bírói gyakorlat fogja formálni és alakítani ezen kérdések kitöltését, megválaszolását. Az eseti döntések ugyanis befolyásolhatják a gyorsforgalmi utak kezelőjének eddigi és jövőbeni magatartását. Az új szabályozás részleteiről az alábbi cikkben osztottunk meg összefoglalót és hasznos tanácsokat egy esetleges vadgázolás esetére.