Ön itt áll:

Zöld rendszám vagy nem zöld rendszám?

Közlekedés
Casco
Kötelező biztosítás
Parkolás
Polgári törvénykönyv

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2024. április 4. ( 182 napja)

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Hazánkban az elmúlt években drasztikus növekedés tapasztalható az elektromos autók piacán. Az elektromos autózás zöldebb, mint a fosszilis energiaforrásokkal üzemelő belső égésű motorok, ami valós alternatívát mutathat egy fenntarthatóbb autózás kialakításában. Az elmúlt években a jogalkotó igyekezett számos könnyítést biztosítani az elektromos autók tulajdonosainak, amivel nem titkolt cél volt az elektromos autóhasználat terjesztése Magyarországon. A villanyautók számának növekedésével természetes, hogy az eddig biztosított kedvezmények is módosulnak, vagy akár eltűnnek. Cikkünkben a 2024-ben elérhető kedvezményeket, illetve elektromos autók vonatkozásában fennálló érdekességeket mutatjuk be a jog távcsővén keresztül.

2023 év végén jelentett be a Kormány egy módosítás javaslatot, mely megvonja a zöld rendszám használatát és a hozzá kapcsolódó kedvezményeket a plug-in hibrid technológiával üzemelő autóktól. Még nem született meg a döntés, de a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium továbbra sem tett le terveiről. A Minisztérium sajtóközleményében azt írta, hogy „társadalmi elvárás” a zöld rendszámok szabályainak szigorítása. A módosítás körülbelül 38 ezer autóst érintene. A zöld rendszám elvételével az ingyenes parkolást és a hozzákapcsolódó adókedvezményeket is elveszítenék.

Mi az a zöld rendszám?

Zöld színű rendszámtáblát a zéró emissziós, a tisztán elektromos hajtású, illetve olyan belsőégésű motorral rendelkező autók kaphatnak, amik tisztán elektromos üzemben 25 vagy 50 km megtételére képesek. A részletszabályokat a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 60. paragrafusa tartalmazza. A különleges rendszámtábla az e rendeletben foglaltak szerint jelzi a jármű üzemeltetésének jellegét vagy tulajdonosát (üzembentartóját). Ugyanezen Kormányrendelet hivatkozott szakaszának második pontja a 467/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet 17. § (1) pontja által megállapítva, hogy:

„A közlekedési igazgatási hatóság (…) (g) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló miniszteri rendeletben meghatározott környezetkímélő gépkocsira világoszöld alapszínű, különleges rendszámtáblát ad ki.”

 

Mit jelent a környezetkímélő gépkocsi jogilag?

Ezt a fogalmat a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet I. fejezet 2. paragrafus 6. pontja mondja ki, miszerint a rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi.

A jogszabály a későbbiekben kifejti, hogy mit jelentenek az említett foglamak.

A rendelet alkalmazásában elektromos gépkocsi:

  1. a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);
  2. b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);
  3. c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).

A rendelet alkalmazásában nulla emissziós gépkocsi: az a gépkocsi, amely rendeltetésszerű használata során nem bocsát ki az e rendeletben szabályozott légszennyező anyagot (5Z környezetvédelmi osztály).

Környezetkímélő gépkocsinak tekinthetők az elektromos gépkocsik és a nulla emissziós gépkocsik, tehát az 5E, 5P, 5N és 5Z környezetvédelmi besorolással rendelkező autók.

Zöld rendszámra jogosult a fentiek alapján az összes tisztán elektromosan hajtott jármű (pl. Nissan Leaf, Tesla Model S, VW e-UP), a külső energiaforrásból feltölthető, tisztán elektromosan legalább 25 km megtételére képes plug-in hibrid (pl. Toyota Prius, Opel Ampera), és a hatótávnövelő belsőégésű motorral felszerelt, de akkumulátorról elektromosan legalább 50 km megtételére képes elektromos autó.

A gyártók által kiállított típusbizonyítvány jogosítja fel az autót a zöld rendszám igénylésére, tehát nem bemondásra, vagy bemutatásra történik az alkalmasság vizsgálata. Ezt a típusbizonyítványt kell elfogadnia a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak.

Zöld rendszám igénylése

Zöld rendszámot általában a 2015 nyara előtt forgalomba helyezett, illetve a külföldről behozott, és a zöld rendszámra jogosult autókra lehet igényelni. Ezen dátum után forgalomba kerülő autók már alapból zöld rendszámmal kerülnek forgalomba.

Egyedi zöld rendszám igénylés

Kevesen tudják, de a normál ügymenet során, mikor zöld rendszámra cserélik a forgalmi rendszámot, akkor az autó új betű-szám kombinációt tartalmazó azonosítót kap. Az ügymenet gyorsítás és olcsósítás érdekében a hatóság előre legyártja a rendszámokat, így nem kell sokat várni az ügyintézéskor. Plusz pénzért azonban az ügyintézéskor lehetőség nyílik egyedi rendszám igénylésére. Ezek mellett lehetséges a korábbi rendszám betű-szám kombinációjának megtartására a zöld háttérszín esetén is. Ehhez előzőleg a kiválasztott okmányirodában igényelni kell a szükséges rendszám egyedi legyártását. Az egyedi rendszám díja így 12.300 Ft. Ugyanígy lehet más, egyedi betű-szám kombinációt is igényelni a zöld háttérszínre váltás esetén. Az eredeti rendszám betű-szám kombináció megtartásával számos adminisztratív terhet el lehet kerülni, így igen hasznosnak mondható.

Zöld rendszám és parkolás

Elektromos autóval számos kedvezményt vehetünk igénybe, amelyek közül talán az egyik legvonzóbb az ingyenes parkolás lehetősége. A jogalkotó számos nagyvárosban ingyenes parkolást biztosít a zöld rendszámos autósoknak, amivel motiválni kívánja őket, hogy a hagyományos helyett környezetkímélő megoldást válasszanak. A zöld rendszámos autók terjedésével azonban ma már számos Önkormányzat fontolgatja ezen kedvezmény eltörlését. Szombathelyen például csak bizonyos zónákban parkolhatunk ingyenesen elektromos autóval, a város többi részén azonban a zöld rendszám ellenére is fizetnünk kell. Pécsen a városvezetés döntése értelmében már csak a tisztán elektromos autók parkolhatnak ingyen, a zöld rendszámmal rendelkező plug-in hibridek már nem. Más városokban – például Siófokon vagy Szentendrén – teljesen megszüntették az ingyenes parkolást. A parkolási bírságok elkerülése érdekében ezért fontos, hogy mindig parkolás előtt ellenőrizzük a helyi szabályozást. Az ingyenes parkolás biztosítása önkormányzati lehetőség, így minden esetben a helyi parkolási rendelet rendelkezik róla.

Elektromos autó pályázat

A 2024-es elektromos autó pályázat szerint a támogatás sávosan, az e-autó akkumulátor kapacitásától függően változik. Személygépjárműveknél 41 kWh alatti autókra maximum 2,8 millió forint, 41 és 59 kWh közöttiekre 3,6 millió, 59 kWh felettiekre maximum 4 millió forint igényelhető. Haszongépjárműveknél 50kWh vagy az alatti autókra maximum 3,6 millió forint, 50 és 74 kWh közöttiekre 3,8 millió, 74 kWh felettiekre maximum 4 millió forint igényelhető. 2024. február 5-én indult a vállalkozások elektromosjármű-beszerzéseit támogató pályázat. A legfontosabb tudnivalók a következők.

Csak cégek pályázhatnak, magánszemélyek kizártak a pályázatból. 2021. december 31. előtt alapított gazdasági társaságok pályázhatnak (Bt., Kft. Rt. stb.), ha lezárt üzleti évük nettó bevétele nagyobb, mint az igényelt támogatás. Egyéni vállalkozók, akinek 2023. dec. 1 előtt bekerült a tevékenységi körébe a taxis személyszállítás (TEÁOR 4932) tevékenység, illetve, akiknek 2023-ban minimum 2 fő foglalkoztatottja volt. Szövetkezetek, iskolák, nonprofit szervezetek is pályázhatnak. Érdekesség, hogy a korábbi villanyautó-pályázatokon résztvevő cégek nincsenek kizárva. Nem pályázhatnak a közúti árufuvarozást, a gépjárműkereskedést és a gépjárműkölcsönzést végző cégek, illetve a flottakezelők sem. A támogatás vissza nem térítendő támogatás. Csak 100% elektromos autóra lehet pályázatot beadni. Nyertes pályázat esetén az autót minimum 3 évig kell megtartani, kötelező CASCO biztosítást kötni és a projekt kezdetétől a gépkocsit 20 hónapon belül, de legkésőbb 2026. április 30-ig forgalomba kell helyezni. A pályázóknak a gépkocsi teljes árát ki kell fizetni (előre megfinanszírozni), a támogatást utólag fogják visszakapni.

Kötelező biztosítás és CASCO

A Jövő Mobilitása Szövetség előrejelzése alapján 2026 év végére 125 ezer elektromos autó lehet a magyar forgalomban. A vásárlás mérlegelésekor nem szabad megfeledkezni az olyan költségekről sem, mint a gépjármű biztosításainak a díjai, amelyek a hagyományos járművekénél jellemzően magasabbak lehetnek, főként a casco esetében. Ezért érdemes lehet teljeskörű CASCO biztosítást kötni (a fent ismertetett pályázat esetén ez kötelező). A magyar KGFB és CASCO biztosítási piacon tevékenykedő társaságok a hazai újautó kínálatban elérhető elektromos modellek döntő többségére kínál biztosítást. Vannak biztosítók, amelyek azokra a típusokra nem adnak ajánlatot, amelyek hivatalos javítása Magyarországon nem megoldható. Más társaságok egyes modellekre csak egyedi kockázatelbírással, eseti döntés alapján vállalnak fedezetet. A casconál a mindenkori kockázati tényezők figyelembevételével történik a díjak megállapítása. A hajtóanyag és akár a modell is több dimenzióban megjelenik a díjszabásban, így végeredményben a gépjármű pontos kivitele és ezen keresztül az üzemanyag is befolyásolja a casco díjat. Az elektromos autókra jellemző fejlett vezetéstámogató rendszerek, amik biztonságosabbá tehetik a közlekedést, ezzel csökkentve a kockázatot és a biztosítási díjat is. Azzal is számolni kell ugyanakkor, hogy kármegelőzésre vagy a károk nagyságára gyakorolt hatása nem mutatható még ki ezen rendszereknek, ráadásul azt is figyelembe kell venni, hogy a biztonsági berendezések károsodása, helyreállítása, cseréje jelentősen növeli az átlagos kárnagyságot. Fenntartásokkal kell kezelni az ilyen rendszereket, mert a jelenlegi jogi szabályozás szerint a jármű vezetője viseli a teljes felelősséget. Tanácsolt tehát, hogy elektromos autó vásárlásakor olyan modellt válasszunk, amelyre köthető casco. A biztosítás megkötésénél is érdemes résen lenni és alaposabban elolvasni a szerződési feltételeket, mivel speciális szabályok is vannak benne (például a töltésre vonatkozó korlátozás), amik be nem tartása ellehetetlenítheti a kárintézést. Érdemes meggyőződni róla, hogy a biztosító feltételei milyen kártérítést biztosítanak elektromos járművekre, valóban kiterjed-e a biztosítás minden alkatrészre, tartozékra, biztosítási eseményre – például töltés közbeni töltőkábel lopásra –, vannak-e az elektromos járművekre vonatkozó különleges megkötések, rendelkezések.

Gyakran előforduló hiba, hogy a forgalmi engedélyben a teljesítmény mezőben tévesen az akku kapacitása szerepel a névleges teljesítmény helyett. Ez érdemes javíttatni, mivel a teljesítmény díjképző paraméter, így helytelen lehet a biztosítási díj is. Legyen gyanús, ha a teljesítmény mezőben 50-nél kisebb szám szerepel egy villanyautónál.

Illetékmentesség és adókedvezmények

Egy új jármű beszerzése esetén illetékmentesség és számos adókedvezmény illeti meg a zöld rendszámos autósokat. A zöld rendszámos autók vonatkozásában a hatályos jogszabályok alapján nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni. Ezek mellett autó importálás esetén nem kell regisztrációs adót sem fizetni. A zöld rendszámos autóknak nem kell gépjárműadót sem fizetni, így ezen kedvezmények összességében már igen jelentősnek mondhatók.

Cégautó adó és ÁFA

Az elmúlt években annyi változás történt a jogszabályokban, illeszkedve a modern elvárásokhoz, hogy a cégeknek már egyértelműen megéri az elektromos autók beszerzése. Gazdasági társaságok tulajdonában álló vagy lízingbe vett autókra cégautó adót sem kell fizetni. Fontos megemlíteni, hogy az elektromos tehergépjárművek töltése esetén a feltöltés áfája levonható. A TAO (társasági adó) kapcsán további kedvezmény, hogy az elektromos járművek beszerzése után is lehet érvényesíteni az energiahatékonysági célokat szolgáló felújítási, beruházási adókedvezményt.

A 2024 februárjától élesedő elektromos személygépkocsik vásárlásának támogatására kiírt pályázat (RRF-10.10.1-24 állami támogatás) vonatkozásában joggal merült fel kérdés az ÁFA levonás kapcsán. A NAV állásfoglalása szerint bizonyos mértékben és feltételek mellett levonható az áfa az elektromos személygépkocsik vásárlását támogató pályázat keretében.

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (áfa tv.) az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (áfa tv.) 259. § 4. pontja szerint a bérbeadás, -vétel a bérleti szerződésen alapuló jogviszony mellett minden olyan egyéb jogviszony is, amelynek tartama alatt a jogosult az ellenérték egészét vagy túlnyomó részét a termék időleges használatáért téríti vagy téríteni köteles a kötelezettnek. Ebből következően a lízing konstrukcióban megvásárolható termékek ellenérték fejében történő használatát egészen addig, amíg a termék megvásárlása meg nem történik, az áfa tv. rendszerében bérleti jogviszonynak kell tekinteni. A NAV teljes állásfoglalása itt érhető el.

A jogon túl

Az elektromos autók a jogszabályi kedvezményeken túl is számos pozitív hozadékot adhat az autósoknak. Elektromos autók vonatkozásában az elektromos áram ára miatt jóval kedvezőbb összegért lehet közlekedni, mint egy benzines vagy dízel autó vonatkozásában. Az elektromos autókban sokkal kevesebb a kopó alkatrész, ami összességében kevesebb szervízelést jelent. Sajnos a helyzet nem ilyen egyszerű, mivel az elektromos autók döntően új kocsik, az alkatrészeik viszont magas áron vannak, az elektromos autók javítási költsége is magas. A töltőállomások terjedésével a hatótáv problémája is megoldódni látszik, valamint a technika fejlődésével már 30 perc alatt érdemi töltést lehet az autókba tölteni és folytatni az utazást.

Kapcsolódó jogi hírek

Közlekedés
Közlekedési balesetek
Jellegzetes téli balesetek és az ebből eredő kártérítési igény

Télen, a hideg jeges időnek köszönhetően, jellegzetes balesetek következnek be. Se szeri, se száma a jeges úton történő baleseteknek, legyen szó gyalogosról, vagy járművekről. Most ez ilyen típusú ...

Elolvasom
Közlekedés
Lejárt jogosítvány hosszabbítása

Meghatározott időközönként, mint a többi igazolványunkat is, a jogosítványt is szükséges hosszabbítani. Bár a veszélyhelyzet fennállása alatt érvényben voltak olyan rendelkezések, amelyek alapján a...

Elolvasom
Közlekedés
Kátyúból eredő gépjármű károk

Magyarországon nagyon gyakori káresetként jelentkeznek a közutak hibáiból eredő gépjárműkárok. Ezeknek a károknak a nagy részét a gépjármű tulajdonosa viseli és fel sem merül, hogy lehetne olyan sz...

Elolvasom
Közlekedés
Közlekedési balesetek
Jellegzetes téli balesetek és az ebből eredő kártérítési igény

Télen, a hideg jeges időnek köszönhetően, jellegzetes balesetek következnek be. Se szeri, se száma a jeges úton történő baleseteknek, legyen szó gyalogosról, vagy járművekről. Most ez ilyen típusú ...

Elolvasom
Közlekedés
Lejárt jogosítvány hosszabbítása

Meghatározott időközönként, mint a többi igazolványunkat is, a jogosítványt is szükséges hosszabbítani. Bár a veszélyhelyzet fennállása alatt érvényben voltak olyan rendelkezések, amelyek alapján a...

Elolvasom
Közlekedés
Kátyúból eredő gépjármű károk

Magyarországon nagyon gyakori káresetként jelentkeznek a közutak hibáiból eredő gépjárműkárok. Ezeknek a károknak a nagy részét a gépjármű tulajdonosa viseli és fel sem merül, hogy lehetne olyan sz...

Elolvasom

Kérdése vagy jogi problémája van?

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.

Kérdésem van
Meglévő ügyfél?
Lépjen be az ügyféltérbe

Kérjük, töltse ki kapcsolatfelvételi űrlapunkat! 2 napon belül visszahívjuk és személyre szabott tájékoztatás keretében informáljuk a felmerült kérdéskörrel kapcsolatban.